Under två månader testar Swerock hur Volvos helelektriska maskiner fungerar i skarpa uppdrag. Pilotprojektet omfattar en elektrisk hjullastare på 20 ton med 270 kWh batteri och en elektrisk lastbil, Volvo FMX, med 450 kWh batteri, som används för att lasta och transportera ballast till pågående anläggningsprojekt för MVB Syd i Helsingborgs stad.
Syftet är att samla erfarenheter av hur elektriska maskiner fungerar i praktisk produktion. Det gäller driftstid, laddningsbehov, kapacitet och effektivitet i urbana miljöer.
– För oss handlar det om att gå från teori till praktik. Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, vad som krävs för att de ska bli en naturlig del av vår produktion och hur vi kan bidra till att skynda på elektrifieringen av anläggningssektorn. säger Linus Delin.
Maskinerna används bland annat i MVB Syds VA-sanering på Växjögatan i Helsingborg, ett projekt som utförs på uppdrag av Nordvästra Skånes vatten och avlopp, NSVA, och Helsingborgs stad.
Initiativet ligger i linje med Helsingborgs stads mål om att i upphandlingar ställa krav på utsläppsfria anläggningsentreprenader till 2030, något som staden har förbundit sig till genom den nationella avsiktsförklaringen framtagen av Fossilfritt Sverige, InfraSweden och Viable Cities.
– Det här är ett konkret exempel på hur samverkan mellan kommuner, entreprenörer och leverantörer kan driva utvecklingen framåt. Vi vill visa att tekniken redan finns och att det är fullt möjligt att arbeta effektivt och samtidigt fossilfritt, säger Linus Delin.
Fredagen den 17 oktober visades maskinerna upp i samband med ett öppet hus på Swerocks terminal i Helsingborg, där kunder, samarbetspartners och representanter från både Volvo och Helsingborgs stad fanns på plats.
Pilotprojektet är en del av Swerocks bredare satsning på att minska klimatpåverkan genom elektrifiering, återvinning och klimatförbättrade material.