Långsiktiga spelregler för företag vad gäller biodrivmedel är avgörande för transportsektorns klimatomställning, skriver Transportföretagen i ett pressmeddelande. En förlängd skattebefrielse på biodrivmedel skulle därför vara ett viktigt styrmedel för att ge företag och privatpersoner möjligheten att välja bort fossila drivmedel till förmån för hållbara alternativ.
En förlängd skattebefrielse för biodrivmedel vore både glädjande och efterlängtad.
– Omställningen är transportbranschens viktigaste fråga och på lång sikt behöver vi satsa på elektrifiering. I det korta perspektivet är dock gröna, flytande drivmedel avgörande. Det finns ingen snabbare väg till minskade växthusgasutsläpp och ska vi ha minsta chans att nå klimatmålen 2030 måste vi få tillgång till skattebefriad HVO, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Regeringen framhåller att processen med EU tidigare har varit både tidskrävande och osäker. Genom att nu lämna in en förenklad anmälan ökar möjligheterna att ett beslut om förlängd skattebefrielse finns på plats i god tid innan nuvarande statsstödsgodkännande löper ut vid årsskiftet 2026/2027.
Ett eventuellt nej från EU-kommissionen skulle däremot, enbart för den svenska kollektivtrafiken, innebära en kostnadsökning på en halv miljard kronor 2027.
Det kan i så fall behöva tas ut genom höjda biljettpriser eller minskat utbud.
– Transportbranschen behöver stabila och förutsägbara villkor för att våga investera i hållbara lösningar. Vi hoppas nu på ett snabbt och positivt besked från EU, avslutar Tina Thorsell.