Transportföretagen

Listar alla artiklar taggade med: Transportföretagen

Infrastruktur är långsiktig investering

I dag presenterade regeringen en välkommen satsning på järnvägs- och vägunderhåll i hela landet, men det behövs mer. Vägar och järnvägar är samhällets blodomlopp. Vi borde nu passa på att investera oss ur coronakrisen. Vi hoppas att vi kan se det här som ett första steg i en långsiktig satsning på infrastruktur, såväl drift- och underhåll som investeringar.

Det brådskar med regellättnader för YKB

Regeringen har idag meddelat att man under coronapandemin vill införa regellättnader för yrkesförare. I ett underlag som nu går till lagrådet, föreslås en förlängning av giltighetstiden för förares yrkeskompetensbevis, YKB. Det är en välkommen åtgärd som Transportföretagen uppvaktat regeringen om alltsedan coronakrisen var ett faktum. Budskapet som skickades med, var är att det brådskar, annars kan 10 000 yrkesförare av samhällsviktiga transporter stå utan behörighet att köra.
VBG onspot

Regeringen skjuter till extra pengar

Transportföretagens främsta fråga har under coronakrisen varit direkta kontantstöd till företagen. I dag meddelade regeringen ett stöd på 39 miljarder kronor i två månader och det ska nå hela näringslivet. Stödet välkomnas, men det kommer inte att räcka och dessutom är tidsperioden på två månader alldeles för kort. Stödet kommer så sent att det redan kommit varsel och konkurser som kanske inte hade behövt ske, säger man.
Hultsteins

Transportföretagen föreslår kontantstöd för transportföretag

Transportföretagen föreslår ett kontantstöd enligt en dansk modell för transportföretag. Syftet med stödet är att täcka de fasta kostnader som företagen inte kan undvika trots stora omsättningsfall, exempelvis avskrivningar, hyra samt leasing- och räntekostnader. Det här stödet ger företagen den reella möjligheten att övervintra istället för att gå i konkurs. Den svenska ekonomin kan inte rivstarta efter coronakrisen om vi inte har en fungerande transportsektor, menar man.
Nokian

Utan YKB-förlängning stannar samhällsviktiga transporter

I dag på morgonen har Transportföretagen lämnat in ett remissvar till regeringen gällande giltigheten av yrkesförares yrkeskompetensbevis, YKB. Transportföretagen vill att YKB-intygens giltighetstid ska förlängas och att det ska ges möjlighet till distansutbildning. Allt för att klara den rådande coronasituationen.
VBG onspot

Transportföretagen vill se ett 100-procentigt permitteringsstöd

Trots uppväxling med fler insatser i rätt riktning är läget för allvarligt och stegen fortfarande för små. Transportföretagen har som sin främsta fråga sedan dag ett i coronakrisen uppvaktat regeringen om att utöka permitteringsstödet till 100 procent. Regeringen meddelar i dag 80 procents permitteringsstöd, det är välkommet men inte tillräckligt.
VBG onspot

Mörka siffror om varsel, men ljusare för godstransporter

Sedan 1 mars fram till 5 april i år, har 49 500 varslats i spåren av covid-19. Av dessa kommer 4 311 från transport- och magasinering. Det är mörka siffror, men inte nödvändigtvis för godstransporter. I gruppen transport och magasinering ryms många olika delar av transportindustrin varav en del har drabbats mycket hårt under pågående pandemi.
Hultsteins

Branschorganisationer välkomnar regeringens tillsatta utredning

För att komma åt den osunda konkurrensen behövs verkningsfulla åtgärder. Det behövs ett tydligt fokus på och en ökad prioritering gällande kontrollanter vid väg samt förutsättningar att kontrollera tung trafik på väg. Att regeringen nu tittar på den tyska modellen, med en speciell enhet för kontroll av lastbilstrafiken, är något som Sverige Åkeriföretag har arbetat för under en längre tid. Och hos Transportföretagen är det samma tongångar.
VBG onspot

Fuskarna vinnare när kontrollerna blir färre

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av godstransporter på väg, vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.
Aspök

Transportföretagen om sanktionsavgiftssystemet:

”Nödparagraf visar på felaktigheter i regelverk”

Förra året infördes en regeländring som innebär att sanktionsavgifterna för överträdelser mot kör- och vilotidsregelverket kan sänkas under vissa omständigheter. Att en sådan ”nödparagraf” har införts pekar på att det underliggande regelverket är felaktigt utformat. Det menar Transportföretagen i ett pressmeddelande.
Hultsteins