Ellastbil från Gruber Logistics som är partner i EU-projektet FLEXMCS (Flexible Megawatt Charging Systems) laddas vid en laddstation från Gruber Logistics. Foto: Gruber Logistics. Ellastbil från Gruber Logistics som är partner i EU-projektet FLEXMCS (Flexible Megawatt Charging Systems) laddas vid en laddstation från Gruber Logistics. Foto: Gruber Logistics.

Målet – etablera energieffektiva multiladdarhubbar

Det EU-finansierade FLEXMCS-projektet som logistikföretaget Gruber Logistics också är involverat i, startade i början av året. Megawatt-laddstationer för tunga och lätta elfordon ska utvecklas och implementeras inom tre till fem år.

Övergången till elektromobilitet är en av de största utmaningarna för logistikbranschen.
– Genom vårt deltagande i FLEXMCS kan vi aktivt bidra till framsteg inom effektiva laddningsinfrastrukturer och påskynda omvandlingen, säger Ettore Gualandi, teamledare för hållbarhet och miljöinnovation på Gruber Logistics som även bidrar med sin logistiska expertis till den europeiska leveranskedjehanteringen genom tekniska innovationer.

Målet är att etablera energieffektiva multiladdarhubbar för det europeiska elektromobilitetssystemet vilket ytterligare ska optimera snabba och kostnadseffektiva laddningsprocesser under de föreskrivna rasterna. Det gäller inte bara laddningskapaciteten, utan även infrastrukturen som är anpassad till kraven för vägtransporter.

Systemen integrerar flera laddningsportar, förnybara energikällor och intelligenta laddningshanteringsverktyg. De förväntas inte bara minska koldioxidutsläppen utan även sänka driftskostnaderna för logistikföretag. De planerade megawattladdarna (MCS) med upp till 1,2 megawatt effekt är avsedda att kunna ladda tunga lastbilar fullt under den obligatoriska rasten på 45 minuter.

Samarbetet i EU-projektet inkluderar olika partners från forskning och industri såsom Vrije Universiteit Brussel, Alpitronic, Bosch, DAF Trucks, Iveco och även Gruber Logistics vars deltagande syftar till att säkerställa att logistikbranschens krav beaktas på bästa
möjliga sätt.

För projektet, som finansieras av Europeiska kommissionen med 8,76 miljoner euro, ansvarar Gruber Logistics för att testa konceptet med megawatt-laddstationer på anläggningen i tyska Karlsruhe. Förutom laddningseffektivitet och energibesparingar testas även skalbarheten
hos system med flera laddningsportar och integrationen av förnybara energikällor.

Gruber Logistics har haft två laddstationer för tunga kommersiella fordon i drift i Tyskland i flera veckor och de är strategiskt placerade i Staufenberg och Köln.

Genom att investera i 44-tons ellastbilar och en högpresterande laddningsinfrastruktur driver Gruber systematiskt fram minskade koldioxidutsläpp inom tunga transporter.

Det behövs en infrastruktur som är konsekvent utformad för lastbilar eftersom det fortfarande finns påtagliga brister som upplevs varje dag.
– FLEXMCS-projektet gör det möjligt för oss, tillsammans med starka partners, att utveckla ett effektivt och europeiskt avgiftssystem för godstransporter, avslutar Ettore Gualandi .