På bilden från vänster Tommie Eliasson, Eliassons Åkeri AB och Jan-Erik Eriksson, säljare på Börjessons Lastbilar med en spökskiss på den kommande nya ellastbilen. På bilden från vänster Tommie Eliasson, Eliassons Åkeri AB och Jan-Erik Eriksson, säljare på Börjessons Lastbilar med en spökskiss på den kommande nya ellastbilen.

Eliassons beställer eldrivna ADR-lastbilar

Eliassons Åkeri i Kristianstad AB är bland de första, om inte till och med först, med att satsa på ADR-trafik med elektrifierade lastbilar. Eliassons Åkeri har precis som Börjessons ett tydligt fokus på hållbarhet och tar gärna initiativ mot nya lösningar som är bra för både kunder, ekonomi och miljön.

Tommie Eliasson är ekonomichef och delägare på Eliassons Åkeri i Kristianstad AB. Han berättar att man lagt en order på två Scania BEV R450E 6×2 dragbilar för 64 tons tågvikt.

Uteffekten är 450 Kw (603 Hk) och 3 500 Nm vridmoment vilket är snudd på lika stark som den största V8:an. Tre elmotorer och 6 växlar som växlar sömlöst. Batteriet är på 624 kWh (83 % SOC = 518 kWh) och kan ta emot laddning på 375 kW.
– Vi får således ett 64 tonsekipage som i stort sett är utan motorljud, men den ser ut som en ”vanlig” lastbil, säger Tommie.

Anledningen till satsningen är att företaget tillsammans med sina kunder vill ligga i framkant i omställningen och det hållbarhetsarbete som måste ske globalt framöver.
– Vi är i en bransch som är väldigt fossilt driven och då är det viktigt för oss att tidigt ta steg, skapa erfarenhet och lära sig nya vägar framåt. Då i princip samtliga av våra transporter i dag är ADR-klassade så har denna lösning inte funnits för oss tidigare, säger Tommie.
Just att kunna köra tunga ADR-fordon på 64 ton med eldrift gör satsningen unik.

Sedan många år tillbaka har Eliassons haft en god dialog med Börjessons Lastbilar och Scania för att få igenom den här affären. Det blir det första ADR-godkända fordonet som rullar ut från Scanias fabrik och beräknas levereras redan nästa månad, i januari 2025.

För kunden, företaget och anställda innebär lösningen att spara cirka 23 768 kilo CO2ekv.
– Det är ett första steg i vår gemensamma omställning. Det innebär också ett tätt samarbete med våra kunder där de får miljövänligare transporter och våra förare får mer erfarenhet i att framföra moderna fordon samt en tystare arbetsmiljö, säger Tommie.

Den första utmaningen bestod i att ta fram ett fordon som klarar ADR-certifieringen, något som inte skedde över en natt.

En annan utmaning var att hålla själva kalkylen för projektet levande sedan starten.
– Det här är okänd mark och beräkningar kontra verklighet kan skilja sig åt. Sänkningen av reduktionsplikten har inte stimulerat elektrifieringen, men vi har funnit ett upplägg som är gynnsam både för oss och våra kunder ändå, säger Tommie som tillägger att man har en bra dialog med både kunder och leverantör i detta projekt.

Han tar upp vikten av att skapa en förståelse hos alla inblandade om att detta är nytt och att det kommer finnas utmaningar på vägen.
– Det är också därför vi anser att det är viktigt att vara tidigt ute för att skapa så mycket erfarenhet som möjligt så att man förhoppningsvis kan bygga vidare och implementera fler fordon, säger Tommie.

Nästa steg är nu att få det första fordonet levererat för och börja testköra och då stämma av de tidigare simuleringarna som gjorts. Det kommer att ske under en tremånadersperiod.

Laddningen av fordonen måste också adresseras och här säger Tommie att man har alternativ med laddning ute hos kund, men även ute på nätet.
– Under de tre första månaderna kommer det första fordonet att utgå från Börjessons verkstad i Kristianstad med nattladdning innan den flyttas vidare till specifika projekt, avslutar Tommie Eliasson på Eliassons Åkeri i Kristianstad AB.

Fakta om Eliassons Åkeri i Kristianstad AB
Grundat: 1950
Omsättning: 300 miljoner
Anställda: 100+
Fordonsflotta: Cirka 52 Lastbilar (totalt cirka 140 enheter med släp och trailer)
Bransch: Tanktransporter, ADR