50 000 mil med elektrisk drivlina. Foto: Volvo Trucks. 50 000 mil med elektrisk drivlina. Foto: Volvo Trucks.

Börje Jönssons ellastbil uppmärksammas internationellt

Elektriska Volvolastbilar genomgår rigorösa tester som involverar cirka 100 mils färd per dag varje vecka. En Volvo FM med elektrisk drivlina levererades till Swedish Börje Jönsson Group i Helsingborg. Nu har dragbilen uppnått en milstolpe med 50 000 mil.

I juni 2021 fanns Proffs på plats när åkeriets vd Ulf Jönsson tog emot dragbilen av modell Volvo FM 4X2 med 3.70 meters hjulbas, bestyckad med en helt elektrisk drivlina.

Nu har dragbilen nått en milstolpe på 50 000 körda mil vilket uppmärksammas i internationell media. Initiativ syftar till att bedöma lönsamheten hos fordon med elektrisk drivlina, där Volvo Lastvagnar samarbetar med schweiziska Designwerk Technologies AG i ett innovationsprojekt. Tillsammans är de fokuserade på att utveckla tunga elektriska lastbilar för att påskynda införandet av hållbara lösningar samtidigt som de tänjer på teknikens gränser.

Dragbilen har rullat de 50 000 milen under två års drift i vardagslogistisk körning mellan Helsingborg och Göteborg. Allt som allt blir det en sträcka som varje dag når upp till cirka 100 mil per dag varje vecka. För att klara detta görs fyra stopp för laddning och på den sjunde dagen körs dragaren halva dagen för att laddasd laddas under resten av tiden.

I en kommentar till de uppnådda milen, säger Jessica Sandström, SVP Global Product Management på Volvo Lastvagnar till Trans.INFO: ”50 000 mil på bara två år är en fantastisk prestation för denna elektriska dragbil. Det visar att det går att elektrifiera mycket intensiva, tunga och krävande transporter. Det är ett innovationsprojekt där vi får värdefulla insikter, till exempel om batteriers prestanda. Denna kunskap gynnar i slutändan också våra serielastbilar.”