Tomt ekipage som visade sig vara fullt, på väg till Norge - men sedan inte. Det blev rörigt värre när trafikpolisen i Helsingborg skulle utreda hur det egentligen förhöll sig med transporten i fråga. Tomt ekipage som visade sig vara fullt, på väg till Norge - men sedan inte. Det blev rörigt värre när trafikpolisen i Helsingborg skulle utreda hur det egentligen förhöll sig med transporten i fråga.

Kort avstånd med ”tomt ekipage” blev dyrt för åkeriet

Chauffören förklarar inledningsvis för trafikpolisen i Helsingborg att hans ekipage är tomt. Men det visade sig att det var precis tvärtom, det var fullt med gods. Så började kontrollen som skulle komma att bli en soppa av bortförklaringar - och som slutade med klampning samt ett krav på totalt 141 000 kronor.

Under tisdagskvällen, samtidigt som trafikpolis Farid Johansson och hans bilinspektörskollega Oscar Davidson ”roterar” vid Helsingborgs östra avfart, närmar sig en rad lastbilsekipage på väg söderut på E6. Oftast är det slumpen som avgör vilket ekipage som polisen vill titta närmare på, men i det här fallet fanns det något speciellt som gjorde att Farid valde ut ett linkekipage som drogs av en östeuropeisk dragbil.
– Den här chauffören höll ett lite väl kort avstånd till framförvarande ekipage, det är den enkla förklaringen, berättar Farid.

När Farid och Oscar först får kontakt med chauffören, berättar denne att han inte har något gods ombord.
– Chauffören säger att han inte heller har några fraktsedlar från tidigare transportuppdrag då dessa har skickats digitalt till åkeriet.

Rutinmässigt ber polisen chauffören att öppna upp linken, trots att det inte finns gods ombord. Chauffören förklarar att det blir svårt eftersom bakdörrarna blockeras av trailern bakom.
– Men till slut kunde han öppna upp en liten del av kapellet. Och lastbäraren var inte alls tom, kunde Farid konstatera.

Farid pekar på godset och påpekar för chauffören att det ju visst finns gods ombord.
– Ja, ja, det finns gods. Jag ska till Norge men först ska jag till Malmö och hämta lite mer, förklarar han för mig. Och då bestämde jag att han skulle få öppna upp även trailern, berättar han.

Och samma där.
– Trailern var också full med gods.

Utan frakthandlingar kunde Farid och Oscar av förklarliga skäl inte avgöra om det var en nationell eller internationell transport de hade framför sig.
– Jag klev därför upp på flaket och kontrollerade adresslapparna. Godset skulle inte alls till Norge, det skulle istället till en mängd olika mottagare runt om i Malmöregionen.

När chauffören får veta att Farid har upptäckt att det inte handlar om någon transport till Norge, ändrar han på nytt sin förklaring.
– Då berättar han att, ”nej, nej, jag ska först lossa det här hos en speditör i Malmö för att sedan lasta gods till Norge”, förklarar Farid.

Under polisens kontroll av godset, visar det sig att det även finns farligt gods ombord, men någon godsdeklaration hade chauffören inte med sig. Farid tar därför kontakt med avsändaren som bekräftar att frakthandlingarna har skickats digitalt – även godsdeklarationen.

Avsändaren har med andra ord fullgjort sina skyldigheter och enligt vad tidningen Proffs erfar så har någon i något led mellan avsändaren och chauffören missat att tillhandahålla chauffören godsdeklarationen.

Den missen skulle visa sig bli kostsam. Men det var mer som kom till att tära på både chaufförens och åkeriets kapital.

På åkeriet däremot var man mycket angelägna om att transporten skulle få lov att fortsätta. Representanten som Farid pratade med ville i princip bara ha ett kontonummer som de kunde betala in pengarna på.
– Däremot fick jag en känsla av att representanten inte riktigt förstod hur mycket pengar de skulle betala.

Farid börjar räkna upp:
– Böterna nådde maxbeloppet om 10 000 kronor för bland annat bristfällig lastsäkring (farligt gods. Red anm.) och en del annat. Till detta kom en sanktionsavgift på 11 000 kronor för kör- och vilotidsbrott, 60 000 kronor för brott mot utstationeringsdirektivet och dessutom 60 000 kronor för misstänkt otillåtet cabotage.

När åkeriets representant till slut lyckades smälta slutsumman, 141 000 kronor, kom reaktionen…
– Är du galen? Det kan vi inte betala, vi har inte så mycket pengar, utbrister rösten i andra änden av luren. Så vi klampade ekipaget utanför polishuset, förklarar Farid Johansson.


I konversationen med åkeriet
framkommer det att dragbilen förvisso har gjort resor till Norge lite då och då. Men när i tiden detta skett gick inte att utreda eftersom det som sagt inte, enligt chauffören, fanns några fraktsedlar i lastbilen.
– Men efter att chauffören fått prata en stund med åkeriets representant kom han till mig med en cirka fem centimeter tjock bunt med fraktsedlar, berättar Farid.

Tidningen Proffs gissar att chauffören har fått tydliga instruktioner om hur han ska agera vid en poliskontroll.
– Den slutsatsen är din egen, säger Farid Johansson kort.

När vi tittar på gatan utanför polishuset på tisdagskvällen syns ytterligare ett ekipage stå uppställt. Varför står det här?
– Det handlar om en chaufför som inte kunde visa upp något förartillstånd och inte heller åkeriets gemenskapstillstånd. Den samlade summan av sanktionsavgift och böter blev i det fallet 25 500 kronor.

Under onsdagen kontaktar Proffs Farid Johansson på nytt.
– Vid lunchtid hade båda gjort rätt för sig.

Mörkret har lagt sig och de båda chaufförerna får finna sig i att tillbringa natten utanför polishuset i Helsingborg. För föraren i det främsta ekipaget blir det andra natten i den norvästskånska staden.

Om artikeln

Publicerad: 2023-04-06 15:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Kör- och vilotidsbrott Lastsäkring Sanktionsavgifter Transportfusket Utstationering