Hyundai Xcient i Schweiz. Sedan 2020 har den koreanska tillverkaren levererat dussintals modeller av sin vätebränslecellsbil till speditörer och arbetstransporter. Foto: Hyundai Motors. Hyundai Xcient i Schweiz. Sedan 2020 har den koreanska tillverkaren levererat dussintals modeller av sin vätebränslecellsbil till speditörer och arbetstransporter. Foto: Hyundai Motors.

Stopp för vätgasprojekt i Schweiz

Utvecklingen av vätgaslastbilar har drabbats av ett allvarligt bakslag. Den koreanska fordonstillverkaren Hyundai stoppar i stort sett sitt flaggskeppsprojekt med Xcient Fuel Cell i Schweiz, bekräftar företagets vd Beat Hirschi till branschtidningen Trans Aktuell.

2020 berättade vi om när världens första tunga vätgaslastbilar rullade in i Europa. Det var när Hyundai Motor levererade de tio första Xcient Fuel Cell-fordonen till Schweiz. Totalt skulle 1 600 enheter levereras innan 2025.

Hyundai har överraskande ställt in fortsättningen på sitt gröna flaggskeppsprojekt i Schweiz. Anledningen är ”extremt fluktuerande energipriser”. Det kommer inte heller att ske någon försäljning av Xcient Fuel Cell-lastbilen i landet, bekräftade Hyundai Switzerlands vd Beat Hirschi till branschtidningen Trans Aktuell.

Enligt uppgifter bröts kontrakten för vätgasbilar som var på väg att levereras med råge. Endast programmet ”betala för användning” för 47 fordon som redan kör på schweiziska vägar, kommer att fortsätta. Frustrerade kunder hänvisar till bristen på tillgång till väte. Affärsmodellen för Schweiz förutsåg exklusiv användning av grönt väte från förnybar energi.

Med de extremt volatila energipriserna kan vi inte erbjuda fasta villkor för åtta år framöver”, sade Hirschi. Lastbilarna som är avsedda för Schweiz bjuds nu ut till försäljning i Tyskland där de kan köras på ”grått” väte, det vill säga väte som är tillverkat av fossila bränslen. Detta till trots kan fordonen tillgodogöras enorma statliga subventioner.

Förutsättningarna för partnerskapet mellan Hyundai Motor Company och det schweiziska företaget H2 Energy ansågs idealiska eftersom initiativet till den alternativa driften kom från en motiverad privat sektor och även mineraloljebolag och bensinstationsoperatörer var med för att säkerställa produktionen av grönt väte.

Hyundais grundtanke var att erövra de europeiska marknaderna med Hyundai Hydrogen Mobility med spjutspets från Schweiz. Denna gröna satsning har nu till stor del förstörts.

Vill du läsa Eurotransports artikel i sin helhet, finner du den här.

Om artikeln

Publicerad: 2022-10-21 11:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränslecellsdrift Fossilfritt Hyundai Motors Klimatomställning Vätgas Vätgaslastbil