Hyundai XCIENT Fuel Cell. Foto: Hyundai

Världens första ”hydrogenelektriska” tunga lastbilar på väg till Europa

Hyundai Motor levererar nu de tio första XCIENT Fuel Cell-fordonen till Schweiz. Totalt ska 1 600 enheter levereras innan 2025.

Vi tog kontakt med norska Hyundai som skickat ut pressmeddelandet och i det beskriver driften som ”hydrogenelektrisk”. Någon riktigt bra svensk översättning kunde vi inte få, men det handlar om vätgasdrivna fordon med bränsleceller.

In Cheol Lee, chef för Hyundais avdelning för nyttofordon.
– XCIENT Fuel Cell är redan verklighet och inget vi bara har på ritbordet för framtiden. Genom att kommersialisera detta banbrytande fordon nu, skapar Hyundai en milstolpe inom tunga transporter och ett viktigt steg mot vätgassamhället, säger han.
Han säger att de vill skapa ett paradigmskifte som till sist kommer att få bort utsläpp från fordon.

Hyundai introducerade världens första vätgasbil, ix35 Fuel Cell och är nu inne på andra generationens personbilar med NEXO. Det betyder att Hyundai har tio års erfarenhet av bränslecellsteknik samt förmågan som krävs för att massproducera dessa fordon.

XCIENT Fuel Cell får kraften av ett 190 kW vätgaselektriska system med dubbla 95 kW bränslecellsstackar. Sju stora vätgastankar ger en sammanlagd lagringskapacitet på 32,09 kilo vätgas. Räckvidden är cirka 400 kilometer per tankning.

Systemet är utvecklat med särskild fokus på kommersiella transporter och därmed lång räckvidd och kort tankningstid.

Hyundai utvecklar även en långdistansdragbil med cirka 1 000 kilometers räckvidd per tankning.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-06 13:14
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränsleceller Dragbilar Hyundai Vätgas