Foto: Proffs/arkiv. Foto: Proffs/arkiv.

IRU kräver grönt EU-stöd på lika villkor med järnvägen

Internationella åkeriorganisationen, IRU, kritiserar uteslutningen av väggodstransporter i EU-kommissionens gröna stödförslag där tanken är att göra det lättare för medlemsstaterna att införa stöd för den gröna omställningen inom järnväg, inre vattenvägar och multimodala transporter.

Av Tommy Paremo

Förslaget möter kritik från IRU som vill att upplägget även ska omfatta godstransporter på väg. De påpekar samtidigt att godstransporter på väg står för nästan hälften av EU:s godstransporter.

EU-kommissionen har lagt fram ett förslag till en ny rådsförordning som tillåter kommissionen att göra undantag från kravet på förhandsanmälan enligt EU:s regler för statligt stöd för vissa typer av stöd till järnvägar, inre vattenvägar och multimodala transporter.

IRU välkomnar kommissionens förslag om att underlätta förfaranden för statligt stöd när det gäller att minska koldioxidutsläppen i transporter och att inkludera multimodala, inklusive intermodala, transporter.
– Det är dock fel att undanta vägtransporter från subventioner som är utformade för att stödja den gröna omställningen i hela transportsektorn, säger Raluca Marian, IRU EU Advocacy Director på IRU

Han tillägger att dekarbonisering utan att investera i godstransporter på väg är förgäves med tanke på att godstransporter på väg står för mer än 45 procent av EU:s godstransporter. Alla transportsätt behöver incitament om EU ska nå sina Green Deal-mål.

IRU påpekar också att enklare tillgång till statligt stöd för järnväg, inrikes vattenvägar och multimodala transporter snedvrider konkurrensen.

Om artikeln

Publicerad: 2022-07-22 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: EU-kommissionen Godstransporter Green Deal Grönt Stöd IRU Järnvägstransporter Klimatomställning