Volvos ellastbilar testade i extrem vinterkyla

Många av oss har upplevt det – batteriet i mobiltelefonen tappar ström när det blir riktigt kallt ute. För att undvika samma öde har Volvo Lastvagnar testat sina eldrivna lastbilar i extrem vinterkyla nära Polcirkeln. Vad blev resultatet? En funktion för att bibehålla batteriernas prestanda, även när temperaturen kryper ner långt under nollgradigt.

Jessica Sandström, global produktchef på Volvo Lastvagnar, säger att de har kunder över hela världen.
– Våra lastbilar behöver prestera överallt, så därför är det av högsta vikt att göra tester i tufft klimat. Detta gäller självklart även gäller våra eldrivna lastbilar, säger hon.

Vad händer med en batterielektrisk lastbil när termometern visar -25° C och vinden är hård? För att kunna besvara frågan har Volvo Lastvagnar genomfört vintertester i den nordligaste delen av Sverige.
– När vi testar våra lastbilar på fältet, i närheten av Polcirkeln i norra Sverige, analyserar vi alla oförutsägbara delar av naturen, fortsätter Jessica Sandström.

Vindarna bygger på is på lastbilarna, fortsätter hon. Det ger oss stora möjligheter att säkra att allt fungerar som det ska under extrema förhållanden. Våra tester har visat att det fungerar mycket väl att köra våra eldrivna lastbilar under dessa mycket kalla förhållanden.

Ett konkret resultat av vintertesterna är en ny funktion som kallas för Ready to Run. Den här funktionen förbereder lastbilen för arbetsdagen genom att sätta på värmen i förväg vid kyla, eller när det är riktigt varmt väder, genom att kyla ner batterierna och lastbilshytten. Den optimala temperaturen för batterierna är runt +25° C och föraren kan på ett enkelt och smidigt sätt fjärrstarta värmen eller kylan i förväg via en app.

Elektriska lastbilar är en viktig del av lösningen för att minska koldioxidutsläppen, men hittills utgör de en blygsam andel av den totala lastbilsmarknaden. Endast några hundra helelektriska tunga lastbilar har levererats till åkerier och transportföretag i Europa det här året.
– Vi driver förändringen och har en ledande position i Europa för ellastbilar. Redan i dag har vi serietillverkning av helelektriska lastbilar som vi levererar till kunder över hela Europa och Nordamerika. Vårt mål är att 50 procent av vår totala lastbilsförsäljning ska vara elektrisk år 2030, sammanfattar Jessica Sandström.

Den kompletta Ready to Run-funktionen kommer att finnas tillgänglig på Volvo FH, FM och FMX Electric som används för regional transport och lätt konstruktion.

Fakta om Volvos ellastbilar
Volvo Lastvagnar har ett utbud av sex helelektriska lastbilar som är utformade för att täcka en mängd olika transportuppdrag.
Volvo FH, FM och FMX Electric är tunga lastbilar med en bruttokombinationsvikt på 44 ton. Försäljningen pågår i Europa och produktionen startar under andra halvåret 2022.
Serieproduktionen i Europa av Volvo FL och FE Electric, främst för stadsdistribution och sophantering, startade 2019.
Produktionen av Volvo VNR Electric för Nordamerika startade 2020.

Om artikeln

Publicerad: 2021-12-14 14:12
Kategori: Nyheter
Taggar: Batteridrift C=2 Elektrifiering Ellastbil Extremkyla Klimatmål Polcirkeln Ready-to-Run Volvo Lastvagnar