"Vi tar till oss kritiken och har redan agerat, men pandemin gör det svårt att ha öppet över huvudtaget", säger Mikael Tervaniemi, vd för Rasta Sverige AB. Foto: Proffs/arkiv.

Rasta bemöter kritik mot anläggningar

Till tipsmejlen på vår redaktion kommer ett mejl från en chaufför som har synpunkter på Rastas anläggningar. Bland annat pekar han på att grindarna till säkerhetsparkeringen på Brändåsen väster om Örebro, inte är stängda trots att man betalar för att stå på ett inhägnat område och i Klevshult är toaletterna ostädade samt att man måste betala för extra mat.

Anläggningen i Klevshult får kritik för bristande städning på såväl toaletter som i duschen.
– Man tappar aptiten om man går in på toaletten eller duschen innan man äter, skriver tipsaren som även uppmärksammar att det tidigare var möjligt att ta lite extra från buffén, men att det idag kostar pengar om man vill ha extra.
– Många chaufförer gnäller men ingen säger något, säger tipsaren som agerade och mejlade Rasta, men svaret dröjer.

Vi tar kontakt med Mikael Tervaniemi, vd för Rasta Sverige AB och han konstaterar att de har fått mejlet, men att svaret dröjt handlar inte om att de inte vill svara.
– Vi åkte på nya restriktioner igen. Något som drabbar vår bransch och Rasta hårt, så vi har återigen fått börja se över allt som öppettider, trängsel, scheman och annat. Detta har vi fått jobba dygnet runt med för att det ska bli rätt för Rasta och landets yrkeschaufförer, säger Tervaniemi och tillägger att mitt i allt detta kom även julhelgen.

Mejlet har besvarats den 27 december och Tervaniemi berättar att inskrivaren uttryckt missnöje med det sena svaret och skulle vända sig till Proffs, vilket han också gjorde.

Tervaniemi berättar för oss att Brändåsens parkering ser ut som den alltid har gjort, men från att tidigare skötts av Circle K:butiken, sköts den nu av Rasta vilket skapade en del tekniska problem med grinden.
– Vi vill att man ska kunna betala med kort, app eller Swisch. Den överföringen har inte gått felfritt, men det ska vara löst nu, säger han.

När det gäller Klevshult är det olyckligt att toaletterna har upplevts som ostädade.
– Vi får se över våra rutiner så att det självklart är fräscht när man besöker oss, säger Tervaniemi.

Det stämmer att Rasta inte längre har buffé
– Det har vi inte på något Rasta längre. Den ändringen gjorde vi när Corona pandemin slog till, något Miljö- och hälsa har påpekat väldigt mycket i flertalet kommuner. Nu är vi ju återigen tillbaks med restriktioner där myndigheterna hela tiden kollar trängsel och att det känns tryggt och coronasäkert i våra lokaler. Något vi sköter bra tycker jag, säger han.

Rasta har en plan på att se över alla duschrum då de är en viktig en del av yrkeschaufförernas vardag, men när pandemin slog till fick alla sådana investeringar skjutas på framtiden för att man ska kunna fokusera på att över huvudtaget kunna hålla öppet.
– Vi är ett helägt familjeföretag som äger och driver 28 Rasta-enheter runt om i landet. Vi är måna om att yrkestrafiken trivs, mår bra och kan uträtta alla sina behov. Vi tar till oss all feedback för att kunna utvecklas och tillgodose önskemål som framförs. Så även i detta fallet, säger Tervaniemi.

Att Rasta tar betalt för vissa tjänster, säger han är ett måste.
– Vi äger all infrastruktur såsom parkeringsytor och fastigheterna själva och det gör att vi behöver ha betalande kunder, avrundar Mikael Tervaniemi, vd för Rasta Sverige AB.

Den 29 december för Mikael Tervaniemi en dialog med chefen för Rasta Brändåsen som svarar följande:
Grindarna stod öppna en natt pga. att det hade kommit in vatten i någon form av kopplingsbox/ styrbox som gjorde att grindarna slutade fungera. Sådana situationer kan uppstå.

Grindarna stod öppna för att de som hade parkerat skulle kunna ta sig ut.

Man satte upp ett anslag vid betalterminalen om att grindarna skulle stå öppna, så fort man hade konstaterat att det inte gick att åtgärda samma dag. Dagen efter reparerades detta & grindarna har fungerat sedan dess.

Dagtid vardagar mellan cirka kl 08.00 – 16.00, står grindarna öppna för att skapa mer parkeringsplats för lastbilar och yrkestrafik, på begäran av många yrkeschaufförer.

Parkeringen är omgärdad av åkermark på 3 sidor, därav så finns inget stängsel på de sidorna. Stängslet är till för att man inta ska kunna köra in och ut hur som helst, främst nattetid och då ej heller kunna köra ut med exempelvis stulen last. Alltså ett skydd mot infart av motorfordon som ej kan åka in via de 3 andra sidorna. Kameror finns som bevakar lastbilsparkeringen.

 

Om artikeln

Publicerad: 2021-12-30 12:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Gods Lastbil Mikael Tervaniemi Pandemi Rasta Rastställen Säkerhetsparkering Städningsbrister transporter