Gordon tecknar kollektivavtal med Transport Gordon tecknar avtal med Svenska Transportarbetareförbundet, Transport, om att ingå i Centrala Transportavtalet från och med 1 juni.
Instabee har tecknat kollektivavtal Den 1 oktober trädde kollektivavtalet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Instabee i kraft. Transportavtalet gäller nu för Instabees anställda förare och terminalarbetare i Sverige. Totalt sett omfattas omkring 700 medarbetare på samtliga Instabees terminaler runt om i landet.
Transport och Instabee vill teckna kollektivavtal Svenska Transportarbetareförbundet och Instabee Group har skrivit en avsiktsförklaring om att teckna kollektivavtal. Det skriver Transport i dag i ett pressmeddelande.
Transport kräver 5,5 procent i löneökning Svenska Transportarbetareförbundet kräver 5,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal samt ett engångsbelopp i årets avtalsrörelse.
Genomförande av direktivet om tillräckliga minimilöner Den 15 december beslutade regeringen att en särskild utredare ska ta ställning till hur Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2041 av den 19 oktober 2022 om tillräckliga minimilöner i Europeiska unionen, ska genomföras i Sverige
Plattformsföretag kraschar den svenska arbetsmarknaden I en ny rapport har Transportarbetareförbundet undersökt hur plattformsarbete påverkar arbetsmarknaden. Resultaten är alarmerande. Arbetarna utnyttjas och rättigheter urholkas när företag inte tar något arbetsgivaransvar och undviker kollektivavtal.
Nickes Åkeritjänst AB: Det går visst att driva ett svenskt bemanningsföretag Begreppet bemanningsföretag ger många en dålig smak i munnen. Genom åren har vi sett exempel på bemanningsföretag för exempelvis chaufförer där verksamheterna lämnat allt, eller i varje fall mycket, att önska både i kvalitet, arbetsmiljö och transparens. Utländska bemanningsföretag har blivit fler och erbjuder utländska förare till ett minst sagt överkomligt pris. Går det att driva ett konkurrenskraftigt, svenskt bemanningsföretag idag med de kostnader det innebär?
Öppet brev till ”spännbandsspeditören” Svenska chaufförer tjänar orimligt lite i förhållande till det goda jobb de nästan undantagslöst utför och i jämförelse med alla andra LO-grupper. Svenska åkare har orimligt låg lönsamhet speciellt i perspektiv av hur investeringstyngd verksamheten är och hur obefintlig tryggheten i uppdragen är. Svenska chaufförer och åkare har en väldigt måttlig köpkraft på grund av att vi lever i ett högskatteland. Allt vi konsumerar som exempelvis livsmedel och boende, är dyrt.
Fler transportköpare vill ha hållbara transporter Miljöaspekten, trafiksäkerhet och sociala förhållanden för förarna, blir allt viktigare för transportköpare, menar Anders Clarén, vd på Nordanå Transport AB. Det gör svenska åkerier mer attraktiva.
Best Transport vidtar åtgärder efter kritik: ”Avser att kräva kollektivavtal av åkerier och pausar viten” Best Transport har tagit de senaste dagarnas uppgifter och kritik om låg ersättning hos anslutna åkerier på stort allvar. Bolaget har initierat en extern utredning för att identifiera brister och nu vidtas också en rad ytterligare åtgärder för att säkerställa schyssta villkor i alla led.