Social dumping

Listar alla artiklar taggade med: Social dumping

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Gelins KGK

Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?

När vi på tidningen kontaktar en transportköpare eller speditör som ertappats med att ha anlitat en transportfirma som på något brutit mot lagen, är det mer regel än undantag att man skjuter över ansvaret för det inträffade på någon annan. Jag kan inte minnas någon som rakt ut har sagt till mig att "det är vårt fel".

Diodhuset
TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Makedonier - IGEN... Freja - IGEN!

Makedonsk förare körde olaglig burktransport från Malmö

Den 31 juli publicerade vi en artikel om bulgariska transporter av tomburkar från Rexam i Malmö till bryggeriet Ringnes i Norge. Nu har Statens vegvesen stoppat ett makedonskt ekipage, som bland annat kört tomma ölburkar på samma linje ? för samma avsändare, till samma mottagare.

Hultsteins

Ingen vet vem som beställt de bulgariska burktransporterna

I Helsingborgs Dagblad och i Sydsvenskan kunde vi den 30 juli läsa om hur Rexams ölburkar fraktas på bulgariska lastbilar från Fosie industriområde i Malmö till Ringnesbryggerierna utanför Oslo. Chauffören Alexandar Jankov säger till morgontidningarna: "Detta är min linje och det är bra betalt".

Daf

Nu stannar även taxibilarna

När "Här Stannar Sverige" drog igång, dröjde det inte länge förrän även taxibranschen hakade på med "Här Stannar Taxi för Sverige". Överetablering, låga ersättningar för åkerierna, avsaknad av kollektivavtal, svarttaxi och oinfriade löften från politiker är bar en del av taxibranschens problem som leder till stressade och trötta förare. Detta är något vi alla tyvärr kan känna igen.

Hultsteins