Fordonet och remsan på bilden har inget med artikelinnehållet att göra.

Mertz-bolag får betala 102 000 kronor för färdskrivarslarv

När trafikpolis Peter Ban kontrollerade förarens kör- och vilotider var det en diger lunta överträdelser som dök upp på datorskärmen. Den 29 dagar långa period som tankades ur färdskrivaren resulterade i 209 registrerade överträdelser. Och nu har åkeriet fått notan från Transportstyrelsen.

Prenumerera


När Helsingborgs trafikpoliser kontrollerade den yrkesmässiga trafiken på riksväg 110 utanför Billesholm i augusti i år, vinkade Peter Ban in en 6,5-tons lastbil. Ganska omgående noterar Peter att allt inte stod rätt till.
– Färdskrivaren hade inte besiktigats på cirka två år, förklarar han.

Det skulle snart visa sig att fordonet dessutom hade körts ett flertal gången utan förarkort.
– Sammanlagt 209 överträdelser kunde vi konstatera.

Eftersom polisen endast kan rapportera en ”händelse” per dag och överträdelsekod, reducerades antalet överträdelser rejält.
– Det slutade med att jag rapporterade 19 tillfällen då man kört med fordonet trots att färdskrivaren inte var besiktigad och 16 tillfällen då körning skett utan förarkort, förklarar Peter Ban.

Polisens kontroll gjordes den 20 augusti och lite drygt en månad senare, den 27 september, underrättades åkeriet om Transportstyrelsens krav som landade på 102 000 kronor i sanktionsavgift för förseelserna.

Företaget fick i samband med underrättelsen möjlighet att yttra sig i ärendet, men något sådant kom aldrig. Den 22 oktober kom så Transportstyrelsens slutgiltiga beslut, som nu har vunnit laga kraft.

HBA Fordonsteknik AB


Det aktuella fordonet var
utlånat av Pressfrakt i Laholm AB till Mertz Transport AB i Malmö. Vice vd på Mertz Transport, Thomas Jörme är mycket bekymrad över att det alls kunnat hända och han beskriver en kedja av olyckliga omständigheter.

Mertz Service AB är moderbolaget, under det finns Mertz Transport AB som är ett dotterbolag liksom Pressfrakt i Laholm AB, berättar han. Mertz Transport i Malmö har även en liten filial i Helsingborg.
– I Helsingborg behövdes det ett fordon akut och vi lånade då fordonet av Pressfrakt i Halmstad. Fordonet vi hämtade där, används inte normalt. Ovanpå det hade vi ingen chaufför att tillgå varför vi fick ta in en förare från ett bemanningsföretag, något vi ytterst sällan gör, säger Thomas Jörme.

Den inhyrde föraren använde inte sitt förarkort på rätt sätt. Men, färdskrivaren var ju inte besiktigad?
– Det stämmer och det är en miss från vår sida, säger Thomas Jörme utan omsvep.

Han döljer inte sin frustration över det inträffade och säger att han inte varit lätt att tas med när han har redde ut detta och vidtog åtgärder för att förhindra att det upprepas.
– Vi har kollektivavtal och sköter allt by the book. Vi arbetar med människor och alla kan göra fel, men vi har system som ska upptäcka upp det. Vi är stolta över att vara ett verkligt svenskt bolag och vi har ingen anledning att fuska varför detta är oerhört jobbigt, säger han.

Bemanningsföretaget har fått klara besked på att man aldrig kommer att anlita dem igen. För att fordonsmissen inte ska upprepas, skickade man upp verkstadschefen och dennes administratör till Halmstad för att gå igenom samtliga fordon och för att kolla att allt sköts rätt samt att färdskrivarna tankas ner på rätt sätt.
– Bilar som inte är okej ska ställas av direkt. Det här får verkligen inte upprepas och vi ska göra allt för att så inte ska ske, avrundar Thomas Jörme.

HBA Fordonsteknik AB

Om artikeln

Publicerad: 2020-11-17 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Besiktning Färdskrivare Kör- och vilotider Mertz Pressfrakt i Laholm AB Sanktionsavgifter Transportstyrelsen