Klampad trafikfarlig dragbil försvann – till verkstaden

Fordonets båda bromsskivor fram är illa spruckna. Det blir ett körförbud, men även klampning för att säkerställa att fordonet repareras och sedan besiktigas. Dagen efter är fordonet försvunnet. Vi gör ett nytt nerslag i polisens vardag i Göteborg.

Prenumerera

Kvällen söndagen den 25 oktober, tar yrkestrafikgruppen i Göteborg in ett polskt ekipage för kontroll i Sandsjöbacka strax söder om Göteborg. Dragbilens båda bromsskivor fram har rejäla sprickor.

Åkeriägaren får information om att detta måste åtgärdas och fordonet måste sedan besiktigas för att häva körförbudet..
– Eftersom det är ett utländskt fordon, beslutar vi oss för att klampa det för att vara säkra på att det verkligen tas in till en verkstad, säger trafikpolis Jörgen Carlsson.
En klampning som rör exempelvis fordonsbrister och trafiksäkerhet i samband med det, har ingen tidsbegränsning utan kvarstår tills felet åtgärdats.

Det uppstår en del språkförbistring med den ukrainske föraren, men man tar till de hjälpmedel som finns på nätet och får honom att förstå att det telefonnummer han får av Jörgen Carlsson, ska han ringa om klampen behöver låsas upp för antingen bärgning eller reparation på plats.

Det kommer emellertid inget samtal från föraren. Istället upptäcker polisen när de vid lunchtid dagen efter, den 26 oktober, kommer till platsen, att ekipaget är försvunnet.
– Initialt trodde jag att klampen klippts upp och kastats varför jag gick runt och letade, men kunde inte hitta den, säger Jörgen Carlsson.
Några nyheter om var fordonet befinner sig, kommer inte under eftermiddagen.

Först på kvällen ringer åkeriägaren till Jörgen Carlsson.
– Han berättar att bärgaren kom till platsen och för att få upp fordonet på tungbärgarens flak, så hade bärgaren tagit av hela hjulet med klampen på, satt på ett nytt och sedan dragit upp fordonet på flaket och därefter kört till verkstad med den, säger Jörgen Carlsson.

Jörgen Carlsson vill veta var klampen tagit vägen och stämde därför träff med åkaren den 28 oktober och förklarar samtidigt att fordonet måste besiktigas också.
– När vi träffas har han hjulet med klampen med sig och jag låser upp klampen, säger han.

Får en bärgare utan föregående kontakt med polisen, göra såsom denna bärgare gjorde?
– Nej, de skulle ha ringt mig när bärgaren var på plats, men på grund av språkförbistringen med föraren som hade mitt telefonnummer, får vi nöja oss med att det löste sig på bästa sätt ändå och fordonet faktiskt blev reparerat, avrundar Jörgen Carlsson.

HBA Fordonsteknik AB

Om artikeln

Publicerad: 2020-11-09 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bärgning Göteborg Klampning Trafikpolisen Trafiksäkerhet