Ett gäng som inte bara under yrkestrafikveckor gör skillnad. Från vänster: Tobias, Martin, Admir, Björn, Patrick och Tomas. Foto: Polisen Ett gäng som inte bara under yrkestrafikveckor gör skillnad. Från vänster: Tobias, Martin, Admir, Björn, Patrick och Tomas. Foto: Polisen

Sju av tio otillåtna cabotage rullade för samma speditör

Yrkestrafikveckan i Eskilstuna bjöd media på en varierad kompott av överträdelse. Bland de otillåtna cabotagen var sju av tio från en och samma speditör. Ett antal andra aktörer som hamnade i trubbel var även de kända, eller väl kända sedan tidigare av tidningen Proffs.



Yrkestrafikveckan vecka 42 i Eskilstuna rönte mycket medial uppmärksamhet. Transportarbetaren var på plats, liksom även SVT Sörmland och Eskilstunakuriren. Media serverades en blandad kompott av överträdelser. Bra att överträdelser påkoms och beivras, men samtidigt indikerar det stora antalet påkomna överträdelserna att det är alldeles för många som aldrig påträffas.

Trafikpolis Björn Thunblad, yrkestrafikgruppen i Eskilstuna, delar med sig på nätet och berättar om rattfylleri, olovlig körning, otillåtna cabotage – han kan fortsätta nära nog hur länge som helst med att räkna upp vad de hittade, skriver han.

Under en av dagarna upprättades trafikkontroll på riksväg 56 i höjd med Hjälmaresund. Den dagen hälsade kolleger från Nyköping på och deras insats blev framgångsrik. Under dagen påkoms olovlig körning, rattfylleri samt tre otillåtna cabotagetransporter.

Vi talar med Björn Thunblad som säger att totalt den veckan rapporterades tio transporter för otillåtet cabotage.
– Imponerande om ni frågar mig, säger han.

Av de tio rapporterade cabotagetransporterna, var samtliga företag nederländska, eller med nederländska anknytningar. Sju av transporterna utfördes av en stor och i dessa sammanhang välkänd speditör. I fem av dessa fall var det speditörens egna fordon som drog trailern. Två av dem var underleverantörer varav den ena vid flera tillfällen figurerat i dessa sammanhang tillsammans med den aktuella speditören. Brister i dokumentationen samt körsträckor som var för långa för att rymmas i kombidirektivet, ledde till otillåtna cabotage.

Ett otillåtet cabotage utfördes av ett annat multimodalt logistikföretag som vi fått anledning att skriva om på senare tid i dessa sammanhang. Ett för redaktionen nytt namn bland otillåtna cabotage dök också upp. Brister i dokumentationen ledde till otillåtet cabotage.
– När det inte står i dokumenten var de varit och hämtat och lämnat släpen, kan vi endast misstänka att det kan ha körts för långa sträckor, säger bilinspektör Patrick Zetterberg, Eskilstunas yrkestrafikgrupp.

Av de tio otillåtna cabotageärendena betalade sju direkt medan tre av den stora speditörens ekipage först fick klampas, om än inte för en längre stund.

En svensk dragbil togs in för kontroll och det var bilinspektör Martin Sjöbom, Eskilstuna, som utredde den. Åkeriet är för redaktionen bekant då det har varit många turer och lika många artiklar om och med den kvinnliga åkaren från Nordmakedonien genom hennes verksamhet i Tyskland. Hon hade då beviljats ett svenskt trafiktillstånd och problem uppstod bland annat med fordon som kördes på nyttjanderättsavtal längre än tillåtet.

Den här gången gick det inte heller bra. Föraren är från Nordmakedonien och det visar sig att han kör med dubbla förarkort.

Martin Sjöbom tittar på hur de dubbla förarkorten använts och då det kostar 40 000 kronor för varje tillfälle det extra kortet används, blir det snabbt mycket pengar. Företaget är informerade och Transportstyrelsen kommer snart att skicka ett inbetalningskort på 217 000 kronor, enligt vad tidningen Proffs erfar.

Åter gjorde poliser och bilinspektörer en bra insats. Tänk vad de kunnat göra om de varit fler.

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-26 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Eskilstuna Trafikpolisen Transportfusket Yrkestrafikvecka