En vanlig syn och lika vanligt är det att det finns brister, säger Eskilstunas yrkestrafikgrupp.

Ännu en bekant fordonskombination – med många brister

Den 31 augusti under sen eftermiddag arbetade Eskilstunas yrkestrafikgrupp utmed E20. Öster om Eskilstuna vid trafikplats Kjula står en av deras mc-poliser och kalibrerar sin motorcykel och han ser då att en lätt lastbil med släp rullar ut på vägen. Den aktuella typen av ekipage kände polisen igen och varskodde kollegorna om var den befann sig.

Det var ett litauiskt ekipage lastad med andra fordon.
– Vi ser en hel del av dessa litauiska lätta lastbilar med släp lastade med norskregistrerade fordon på väg ut ur landet, säger trafikpolis Björn Thunblad.
Det aktuella ekipaget hade ingen annan anknytning till tidigare ekipage vi skrivit om mer än att de just kommer, på måndagskvällar, lastade med fordon på väg ut.

Övriga gruppen av poliser hade varit upptagna med en trafikolycka, men var så klara att de kunde svara på anropet från mc-kollegan. Ekipaget togs in på trafikplats Ärja.

Det var en yrkesmässig transport och föraren hade gemenskapstillstånd. Alla dokument på fordonen som transporterades var också iordning.

HBA Fordonsteknik AB

Överraskande nog visade det sig att detta fordon var utrustat med färdskrivare, något som oftast saknats när andra liknande ekipage kontrollerats, men där tog också ”rätt” slut.
– Färdskrivaren var senast kalibrerad februari 2018 och det gäller i två år. Nu är det augusti 2020 och skrivaren var inte längre godkänd, säger Björn Thunblad.

När färdskrivaren tömdes, konstaterades ännu fler fel. Bland annat en för kort dygnsvila om endast 5 timmar.
– Vidare hade han aldrig knappat in start- och slutland och då kan vi inte se var han varit. Han hade notoriskt struntat i att göra det, säger Björn Thunblad.

Vid det laget hade föraren dragit på sig 4 000 kronor i böter för den för korta dygnsvilan, 4 000 kronor för den obesiktigade färdskrivaren och ytterligare 1 000 kronor för att ha underlåtit att ange start- och slutland.

Sedan var det dags att väga ekipaget och man började med en vägning av hela ekipaget. Släpet klarade sig då det fick väga 3 500 kilo och vikten landade på strax under 3 000 kilo.
– Sämre gick det för bilen som vägde 4 800 kilo, 104 procents överlast, och därmed drogs körkortet in och det blev ytterligare 4 000 kronor i böter, säger Björn Thunblad.

VBG onspot

I Sverige ska det emellertid ges rabatter och slutsumman landade på 8 500 kronor i böter, något som föraren betalade direkt på plats. Körkortsindragningen träder i kraft efter 48 timmar.

Björn Thunblad funderar på varför det är så många av dessa litauiska lätta lastbilar med släp som kör omkring med norskregistrerade personbilar på flaken.
– Dokumenten är korrekta och vi känner inte att den delen är olaglig, men det vi får en känsla av är att det är någon form av business och vad tjänar de i så fall på det? Det kan ju vara så enkelt att de har haft fordonen när de arbetat i Norge och när de betalat dem, tar de med sig dem hem, funderar Björn Thunblad.

Innan polisen måste lämna platsen, gjorde man klart för föraren att han måste minska lastvikten på bilen.
– När vi återkom till platsen en timme senare var ekipaget borta och ingen bil stod kvar, säger Björn Thunblad som nästa gång med stor sannolikhet kommer att klampa tills avlastning skett.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-02 15:57
Kategori: Nyheter
Taggar: Färdskrivare Handhavandefel Kör- och vilotider Litauen Överlast Polisen