Fordonet på bilden är inte det som omnämns i artikeln. Det är en genrebild. Foto: Göran Rosengren, Proffs arkiv. Fordonet på bilden är inte det som omnämns i artikeln. Det är en genrebild. Foto: Göran Rosengren, Proffs arkiv.

Ett långt ekipage med fler fel än rätt i Västerås

Ett inställt Västerås Summer Meet på grund av covid-19, stoppade inte spontancruisingen. Under en vecka togs yrkestrafikgruppen i Västerås i anspråk för att bevaka cruisingen. Trots detta hann gruppen ändå med att kontrollera en del tunga ekipage. Ett av dem stack ut i mängden när det ena felet efter det andra radades upp och bland annat renderade i en anmälan om olaga yrkesmässig trafik.

Västerås Summer Meet flyttades fram tills vidare på grund av covid-19, men polisen anade att det skulle bli en hel del spontancruising ändå under helgen som gick. För att bevaka den situationen, togs yrkestrafikgruppen i anspråk under en hel vecka och fick därmed minska ner på sin linjeverksamhet – att kontrollera bland annat nyttofordon.

Polisens intuition visade sig stämma. Det var en hel del bilar som cirkulerade. Det blev både A-traktorträffar och andra träffar som genomfördes under veckan trots rådande coronabegränsningar.

Under bevakningen påkoms ett antal hastighetsöverträdelser gällande tunga fordon, men även obesiktigade färdskrivare påträffades inne i stan. Ett ekipage stack ut under helgen. Det dök upp under en hastighetskontroll en bit ifrån ICA:s centrallager i Västerås.

Ekipaget togs in då det dessutom såg mycket långt ut, vilket visade sig stämma. Det mätte 25,45 meter, trots att fordonet inte uppfyllde kraven för den generella dispensen på 25,25 meter.
– Redan när fordonet vinkades in på kontrollplatsen höll han på att riva ner både buskar och lyktstolpar, säger Roger Ogemar.
Men det slutade inte där. Föraren hade inte tagit en tillräcklig dygnsvila. Detta, tillsammans med fordonslängden kostade föraren 2 500 kronor i böter.

Nu kan man tro att detta skulle vara nog, men icke.
– Fordonet var inte anmält för godstrafik och anledningen till det visade sig vara att företaget som utförde transporten, tillika ägde fordonen, inte hade ett trafiktillstånd. Ovanpå det visade sig släpet ha varit avställt sedan tio veckor tillbaka, säger Roger Ogemar.
Detta genererade en anmälan om olaga yrkesmässig trafik.

Rapporteringen underlättades eftersom ägaren till företaget medföljde fordonet som passagerare. Förhör och rapportering kunde göras på plats.

Då fordonet var fullastat med läsk från ett lager i Stockholmstrakten som skulle till ett stort centrallager för matvaror i Västerås, fick ägaren en del att arrangera innan godset kunde lossas på rätt ställe.

Huvuddelen av yrkestrafikgruppens tid gick dock åt till att under helgen upplösa folksamlingar då bilintresserade personer försökte skapa mindre träffar på olika platser i Västerås.
– Man kan fundera på varför vissa inte tar detta på allvar, avrundar bilinspektör Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-07 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Covid-19 Hastighetsöverträdelse Kör- och vilotid Polisen Trafiktillstånd