Dags för filbyte, tycker debattartikelns författare. Dags för filbyte, tycker debattartikelns författare.

Debattartikel

Chaufförer tar större ansvar än regeringen

Den otillåtna cabotagetrafiken och ohämmade kombitrafiken, har under flera år varit ett stort bekymmer för den seriösa åkerinäringen. I dessa tider när samhället till stora delar har bromsat upp, blir den osunda konkurrensen än tydligare. Svenska bilar står stilla på grund av att aktörer från utlandet, inte sällan olagliga, tar över transporterna. Det finns också exempel där fordon står stilla, förare permitteras eller sägs upp och åkerier som tvingas i konkurs.

Samtalade häromdagen med en förare på ett åkeri där hela förarkollektivet ställer upp på att ta ut all komptid och sparad semester. De kan också tänka sig att ta ut sin femte semestervecka och en veckas tjänstledighet, allt för att rädda företaget och i slutändan sina jobb. Anställda inom åkerinäringen känner uppenbarligen ett större ansvar för den sunda transportnäringen än vad regeringen någonsin visat.

På Flygfrakts hemsida kan man läsa följande:
Är det så att ditt företag just nu får hjälp av staten att överleva i form av olika skattelättnader och stöd vid korttidsarbete, samtidigt som du utnyttjar möjligheten att anlita utländska åkerier som kör inrikes/cabotage?
Känns det bra?
Anlita gärna oss eller ett annat åkeri som är knutna till #Fairtransport för dina transporter.
Vi är ett svenskt företag med fordon som har Svenska registreringsskyltar och med Svenskt kollektivavtal!

De seriösa åkeriföretagen kämpar bokstavligt talat i motvind. Att den olagliga transportverksamheten varit ett stort bekymmer för de seriösa åkerierna, är ett oomstritt faktum. I EU har Sverigedemokraternas Peter Lundgren arbetat hårt med frågan tillsammans med framlidne Jens Nilsson från socialdemokraterna. Resultatet är det så kallade mobilitetspaketet som väntas röstas igenom i juli månad. Här hemma sker däremot inte mycket från regeringens sida. Sin vana trogen har de skottat ner frågan i en utredning, trots att problemet är känt sedan många år. Med denna utveckling är Trafikpolisen snart ett minne blott.

Sverigedemokraterna i trafikutskottet lämnade in ett förslag om skyddsåtgärder för den svenska åkerinäringen, genom att utlösa punkt 1 i artikel 10, EG 1072/2009.
Varje medlemsstat kan utlösa skydd för den egna transportnäringen om cabotagetrafiken allvarligt skadar den inhemska transportbranschen. En sådan åtgärd utgör däremot inget hot mot den internationella trafiken eller transittrafiken. Förslaget röstades ner av övriga partier vilket är djupt olyckligt för den seriösa åkerinäringen. Därmed är det fritt fram för den otillåtna/olagliga transportverksamheten att utföra transporter i Sverige, trots att verksamheten strider mot lagen.

Regeringen och dess stödpartier är fullständigt handlingsförlamade i kampen mot den oseriösa transportverksamheten, ett gigantiskt svek mot det seriösa företagandet! Vi kan också konstatera att de anställda förarna tar ett betydligt större ansvar för företagandet i Sverige än regeringen – ett chockerande faktum som tyvärr inte kommer som någon överraskning.

Regeringen betalar ut bidrag till företag i den djupa kris vi befinner oss i, även till företag som skulle klara sig själva om de hade haft möjligheten att verka på en sund marknad. Minst sagt upp- och nedvända världen! Vi Sverigedemokrater kommer driva kampen vidare för en sund transportmarknad, tro inget annat!

Sverigedemokraterna i trafikutskottet
Thomas Morell, Jimmy Ståhl, Patrik Jönsson, Monika Lövgren

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-29 11:57
Kategori: Nyheter
Taggar: Corona Covid-19 Fair Transport Mobilitetspaketet Regeringen Sabotage Socialdemokraterna Sverigedemokraterna