Foto: Finn Edlund

Fick böter två gånger för samma överlast

Söndagen den 23 februari är trafikgruppen i Gävleborg ute och arbetar. Det är sportlovstrafik med köbildningar särskild på 2/1:vägarna där körfälten går ihop. Trafikpolis Finn Edlund och hans kollega kör norrut på E4 då de möter en 3,5:tons lättlastare lastad med en annan lättlastare på flaket på väg söderut.

De misstänkte omgående att det rörde sig om en överlast, men även andra brister syntes.
Ekipaget måste stoppas, men förutsättningarna för polisen att med all köbildning snabbt komma till en plats där de kunde vända, var inte optimala.

Lösningen blev Finn Edlunds kollegor som befanns sig på en olycksplats längre söderut och hade där haft både bärgare och TMA-fordon på plats som sedan lämnat platsen.
– Föraren av TMA-fordonet berättade att han också sett det aktuella ekipaget och skulle hålla utkik efter det, säger Finn Edlund.

När Edlund och hans kollega äntligen kunde vända neråt igen, visade det sig att man hade fått stopp på ekipaget som nu befann sig på Hagsta Krog, norr om Gävle och man kunde påbörja kontrollen av fordonet.

Bilen på flaket stod mycket snett.
– Det stack ut cirka 40 centimeter på ena sidan och lastsäkringen var bristfällig, säger Finns Edlund.
Vägningen visade på 97,7 procents överlast. Gränsen för att förlora körkortet, går vid 100 procents överlast.

Mabi_2020-02

Chauffören var syrisk medborgare, men talade bra engelska och innehade ett svenskt körkort. Han berättade att han körde för en skrotfirma dit han var på väg med bilen på flaket.
– Han förhördes på engelska och svenska och fälldes för överlasten, bristande lastsäkring och en del kör- och vilotidsproblem samt fick besked på, två gånger, att han inte fick köra vidare utan att lasta av, säger Finn Edlund.
Föraren sade då att han skulle ordna en annan lastbil som skulle ta över.

Finn Edlund och hans kollega körde vidare söderut på E4 och anlände till kontrollplats Gävle Norr när det var dags att ladda ny energi med lite förtäring. Därefter genomförde de en del fordonskontroller.
– Efter lite drygt två timmar kör det in en lättlastare och vi trodde först att det var samma förare som lastat av och som nu hade synpunkter på det hela, säger Edlund.

Men, så var det inte. Det var istället en annan förare som ville meddela polisen om något som pågick. Föraren sade att det var någon som stannat ett par hundra meter längre bort där det är bara ett körfält. Han beskrev det som en lättlastare med en annan lastbil på flaket.
– Ekipaget höll dessutom på att backa, säger Finn Edlund.
De sprang ut och kunde se att det mycket riktigt var samma ekipage de stoppat tidigare.

Varför föraren med all trafik runt om sig hade fått för sig att backa, kan vi endast spekulera kring, men en tanke är att han visste att han inte fick köra vidare och när han såg polisbilarna på kontrollplatsen, bestämde han sig för att inte köra förbi utan att istället backa.

Ekipaget blev ännu en gång invinkat och ännu en gång vägd, med samma resultat. Lastsäkringen hade han dock ordnat till.
– Han rapporterades sedan en gång till för samma vikt med samma påföljd i böter och nu tog vi också körkortet ifrån honom, säger Finn Edlund.

Gav föraren någon förklaring till varför han fortsatte köra?
– Ja, det gjorde han faktiskt. Han förklarade att var hungrig och på Hagsta Krog kunde han inte få arabisk mat varför han fortsatte till Gävle, avrundar Finn Edlund.

Oavsett om förarens förklaring verkligen var den sanna anledningen eller en bortförklaring, så imponerade den inte på Finn Edlund.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-26 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Dalarna Kör- och vilotider Lättlastare Överlast Trafikpolisen Transportfusket