”Proffs…” säkert – men knappast på lastsäkring

Oavsett vad man har för devis på sitt företag så ställs yrkeskunskapen på sin spets när det (bland annat) kommer till lastsäkring. Att skylla på för få – eller oåtkomliga – förankringsöglor på flaket duger inte. ”Proffs på hög nivå” gäller möjligtvis för företagets huvudsakliga verksamhet inom byggbranschen – men inte när det kommer till ämnet lastsäkring, detta enligt Proffsredaktionen som under onsdagen besökte trafikpolisen i Helsingborg.
De här spännbanden har gjort sitt. För längesedan, konstaterar trafikpolis Sören Johansson. Foto: Göran Rosengren
De här spännbanden har gjort sitt. För längesedan, konstaterar trafikpolis Sören Johansson. Foto: Göran Rosengren

Även om vi skriver en hel del om otillåtna cabotage och kör- och vilotidsbrott så tillhör bristfällig lastsäkring troligtvis ett av de absolut vanligaste trafikbrotten. ”Vanliga Svenssons” på väg till tippen efter en rejäl garagestädning må kanske till viss del vara ursäktade om man glömmer att spänna fast torktumlaren på hyrsläpet från OKQ8, men yrkeschaufförer borde faktiskt veta bättre – kan man tillåtas tycka.

Redan när vi rullar in på kontrollplatsen på Långeberga norrgående, fastnar blicken på en lastbil med fullt lass byggställningar. De höga travarna på flaket har förvisso spännband i överfall men inte tillräckligt många och de band som använts borde nog faktiskt ha åkt med ovannämnda ”Svensson” till tippen – för ett bra tag sedan. Några band har man dragit så att de spänner över sidolämmarna.
– Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig om det här, säger trafikpolis Sören Johansson och slår ut med armarna.

Trako Jul 2019


I handen håller han ett
bötesblock, vilket talar om vad som kommer att drabba chauffören om en stund. Däremot lär polisens ”ingripande” troligtvis inte gräva så djupa hål i chaufförens plånbok.
– Det kostar 1 500 kronor, säger Johansson och suckar.

Inte sällan skyller chauffören på att någon annan har lastat bilen, men även på att det inte finns tillräckligt med öglor i golvet eller att de som finns, är felplacerade. Begreppet ”fel fordon för transporten”, tycks få ha hört.

1 500 kronor i böter kanske kan vara tillräckligt för att ge privatbilisten en läxa. Men för en utbildad yrkeschaufför? Nja…, tycker åtminstone vi på tidningen.

Daf


Sören Johansson är kritisk
till att åkerier och andra som beställer lastbilar för specialändamål generellt sett inte lägger mer krut på att ge sina förare förutsättningar att säkra godset.
– Att köpa en ny lastbil är en stor investering och att man inför köpet inte specificerar sina behov av lastsäkringsmöjligheter för påbyggaren är märkligt, anser han.

Och att ha utslitna spännband är om möjligt än mer obegripligt.
– Spännband är inte speciellt dyra att köpa. Det är konstigt att lastbilsägare med fordon för flera miljoner inte kan lägga någon tusenlapp på ordentliga spännband, avslutar Sören Johansson som hoppas på en skärpning i det avseendet.

Förutom dåliga spännband, var de för få till antalet - och felplacerade. Foto: Göran Rosengren
Förutom dåliga spännband, var de för få till antalet - och felplacerade. Foto: Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2019-11-21 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Lastsäkring Trafikpolisen Trafiksäkerhet