Foto: Roger Ogemar

Inkommande internationell last: 10 liter AdBlue

Det danska åkeriet, som även har adress i Sverige, har vid upprepade tillfällen fastnat i polisens kontroller med bland annat misstänkta otillåtna cabotage som landat i sanktionsavgifter. Nu var det dags igen och även denna gång figurerade en känd holländsk speditör tillsammans med åkeriet.

Onsdagen den 27 november arbetade Västerås yrkestrafikgrupp i Sala där riksväg 56 och 70 korsar varandra. Förmiddagen började bra med flera kontroller utan anmärkning. Även en kontroll av ett ekipage som tidigare väckt intresse, klarade sig denna gång prickfritt.

Det dröjde dock inte länge förrän det dök upp en annan fordonskombination som vid ett flertal tillfällen förekommit i ärenden som landat i sanktionsavgift för otillåten cabotagetrafik.

Kontrollen visade att det danska åkeriet ännu en gång bröt mot cabotagereglerna och även denna gång förekom i sammanhanget en holländsk speditör som har rapporterats för brott mot beställaransvaret ett antal gånger. Speditören är dock i det aktuella fallet ännu inte misstänkt för något brott.

Roger Ogemar berättar att den svenska chauffören sade sig inte känna till reglerna för cabotagetransporter.
– Han sade också att han själv kört dragbilen sedan den kommit in till Sverige med en internationell transport den 18 november, säger Ogemar vidare.

Nokian

Den inkommande internationella transporten styrktes av en fraktsedel som visade att 10 liter AdBlue transporterats från Danmark in till Sverige. Handlingen var korrekt ifylld och transporten som sådan var godkänd som internationell, inkommande transport.

Det var därefter det blev fel. Föraren hade, sedan fordonet kom in till Sverige, under nio dygn utfört sex fullbordade nationella transporter och blev stoppad med den sjunde.

Det blev dags att betala sanktionsavgiften och föraren skulle kontakta sin svenska kontakt.
– Den kontakten visade sig vara en person jag flera gånger tidigare talat med i samma typ av ärenden, både då han arbetade i ett annat företag och även där han arbetar nu. Han har emellertid meddelat att han inte längre vill tala med mig eftersom vi inte tolkar reglerna på samma sätt, säger Ogemar.

Eftersom föraren inte hade något kort att betala med på plats klampades ekipaget. Senare under eftermiddagen betalades sanktionsavgiften via Nederländerna.
– Föraren hävdade att uppdragen kom från speditören vilket kan vara förklaringen till varifrån sanktionsavgiften betalades in, säger Roger Ogemar.

Flera aktörer betalar inte sällan ett antal sanktionsavgifter varje år. En del fler än andra.
– Det ter sig uppenbart att det finns tillräckligt mycket pengar att tjäna på att fuska vilket gör de 40 000 kronorna försumbara för vissa aktörer, konstaterar Roger Ogemar.

Proffs redaktion har i många tidigare ärenden vi skrivit om, haft direktkontakt med åkeriets svenske representant både på hans förra arbetsplats och en gång på det aktuella företaget.Trots försök att nå honom via kända kanaler, får vi ingen respons alls längre. Vare sig i detta eller de andra ärendena under 2019 vi sökt honom angående.

Proffs_jul_19_480

Om artikeln

Publicerad: 2019-11-29 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Adblue Bilinspektör Kombitrafik Otillåtet cabotage Sanktionsavgift Transportfusket Västerås