Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: Tidningen Proffs, arkiv Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: Tidningen Proffs, arkiv

Två från samma åkeri fast för otillåtet cabotage – båda stack efter avklampning

Under yrkestrafikveckan, vecka 42, kunde trafikpolisen i Helsingborg rapportera hela 15 utländska åkerier för misstänkt otillåtet cabotage. Vi har redan skrivit övergripande om insatsveckan, men vi återkommer i den här artikeln till två av de ertappade transporterna.

Det hör till ovanligheterna att utländska transportörer som avslöjas av trafikpolisen i Helsingborg med att på något sätt köra olagligt eller ha brutit mot något lag, inte betalar för sig. I närmare 100 procent av fallen betalas böter och sanktionsavgifter innan transporten tillåts rulla vidare, enligt vad tidningen Proffs erfar. Och då med en ”laglig” dragbil.

Men under yrkestrafikveckan, då polisen i Helsingborg bland annat ertappade 15 cabotagefuskare, var det i två fall som förskottet på sanktionsavgift (2 x 40 000 kronor) inte blev betalda. Efter att klamparna åkt av, försvann ekipagen.

Den ena transporten stoppades i Malmö och den andra i Landskrona. Det kanske mest uppseendeväckande var att de båda bulgariska dragbilarna tillhörde samma åkeri.
– Detta företag är nu misstänkt för överträdelse av myndighetsbud där det kan bli aktuellt med åtal, berättar Farid.


Om någon av, eller
båda, förarna döms för brottet kan det ge upp till ett års fängelse.

Förutom att de båda dragbilarna tillhörde samma åkeri, kan Proffs konstatera de dessutom, i båda fallen, körde för samma speditör – DSV.

Vi kontaktar DSV:s säkerhetsansvarige i Landskrona, Stefan Bengtsson.
– Det finns ingen acceptans inom DSV för lagbrott och vi har stor respekt för de rättsvårdande myndigheterna som vi anser gör ett mycket bra arbete, förklarar han.

Stefan Bengtsson påbörjar sedan ett omfattande arbete för att undersöka, både internt och externt, vad som skett och anledningen till varför fordonen trotsat polisens uttryckliga order om att stanna kvar tills förskotten betalats.


Igår, onsdag, cirka två
veckor efter att bulgarerna ertappades, återkommer han i ärendet:
– Nu är avgifterna betalda, meddelar Bengtsson. En uppgift som polisen bekräftar för tidningen Proffs.

– DSV har förklarat regelverket för aktuellt åkeri avseende cabotage. Företrädare för åkeriet har berättat att de inte förstått att de var tvungna att betala på plats och därför missuppfattat situationerna. De menade att de inte fått några underlag från polisen vid kontrolltillfällen. När de väl förstod processen i Sverige och att det handlade om ett förskott på en sanktionsavgift och inte böter, har de omedelbart betalt båda sanktionsavgifterna och inväntar nu handlingarna från Transportstyrelsen, förklarar Stefan Bengtsson i ett mejl idag för tidningen Proffs.

Även om åkeriet nu har betalat, kvarstår det faktum att anmälan om överträdelse av myndighets bud är gjord. Brottet har begåtts i samma ögonblick som dragbilarna lämnade platsen trots att förskotten inte betalats. Det är åklagarens uppgift att bedöma hur man kommer driva ärendet.

En av förarna fick även betala böter för bristande lastsäkring.
En av förarna fick även betala böter för bristande lastsäkring.

Om artikeln

Publicerad: 2019-10-31 17:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage DSV Klampning Transportfusket