Ekipage som stoppats i Trelleborg, av Helsingborgspolisen, som den gångna veckan provade en ny metod för att komma åt cabotagefuskare. Foto: Göran Rosengren

Helsingborgspolisen avslöjade 15 otillåtna cabotage under insatsveckan

Trafikpolisen: ”Kunde ha blivit fler”

Polisens nationella insatsvecka är över. I flera EU-länder hade man den här gången spetsat in sig på att kontrollera yrkestrafiken, med särskild inriktning mot till exempel, kör- och vilotids-, farligt gods- och cabotagekontroller. Proffs har både besökt trafikpolisen ute på fältet samt gjort en liten rundringning för att få en uppfattning om vad ”fokusveckan” inneburit i praktiken. Och på de allra flesta håll har verksamheten bedrivits precis som vanligt.
Trafikpolis Lars-Göran Samuelsson samarbetade med bilinspektör Krister Nilsson under onsdagens kontroll i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren
Trafikpolis Lars-Göran Samuelsson samarbetade med bilinspektör Krister Nilsson under onsdagens kontroll i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

När man i Bryssel planerade in den EU-gemensamma yrkestrafikveckan, tänkte man sannolikt inte på att den hamnade mitt i älgjakts-premiären. Troligtvis är det endast i Sverige som det har haft viss inverkan på trafikpolisens insats, men med tanke på det fåtal trafikpoliser som finns i vårt land, har det på vissa håll inneburit en lägre bemanning på kontrollplatserna. Som i Hudiksvall, till exempel.

Trafikpolis Lars Österberg i Hudiksvall är inte i tjänst, men säger till Proffs att gruppen jobbar på som vanligt.
– Men inte med ADR-kontroller eftersom jag är ledig, förklarar han.

Utöver älgjakten, finns även andra skäl till att det på vissa håll finns färre trafikpoliser än vanligt. Och det på grund av Polismyndighetens egen planering.

Både bilinspektör Roger Ogemar från Västerås och bilinspektör Henrik Widell från Sundsvall tillbringar yrkestrafikveckan på Polishögskolan i Stockholm där de kompetensprövar poliser med besiktningsförordnande som instruktörer på Polishögskolan i Stockholm.
– De som är ute och jobbar, gör det de brukar göra i linjeverksamheten, hälsar Roger Ogemar.

Även i Kalmarregionen jobbas det på som vanligt.
– Men många här är borta på utbildningar vilka går före fokusveckor, säger Günter Ruchatz, huvudskyddsombudsman på Polisförbundet i Kalmar.

I Göteborg berättar trafikpolis Kjell Andersson att de arbetar som alltid, men att de har ett nytt samarbete med Gränspolisen sedan en tid tillbaka vilket gör att man kan hantera vissa ärenden både utifrån utlänningslagen och brott mot yrkestrafiklagen.
– Samarbetet är inte knutet till yrkestrafikveckan eftersom det påbörjades tidigare, men vi fortsätter samarbeta även nu, säger Kjell Andersson.

Trafikpolis Eva Nilsson i Östersund stämmer in i det nyss nämnda och förklarar att hon och hennes kollegor också har arbetat som vanligt.
– Men vi har varit i Sundsvall i tre dagar för att samarbeta med deras trafikgrupp. Detta för att kraftsamla och självklart är det roligt att jobba ihop! Arbetsmiljöverket var med oss under en dag för att kontrollera till exempel bakgavellyftar och timmerkranar, förklarar hon.

Hultsteins


I Helsingborg har man under
veckan satsat extra hårt på cabotagekontroller. Ett nytt grepp för den nordvästskånska styrkan har varit att synas på platser där de normalt inte brukar befinna sig.
– Vi har dessutom använt oss av en arbetsmetod som vi helst inte vill avslöja, men som visade sig vara framgångsrik, förklarar Farid Umeflod, gruppchef i Helsingborg.

Och Farid överdriver inte.
– På fyra dagar har vi ertappat 15 cabotagetransporter som vi misstänker är otillåtna, berättar han.

Arbetsmetoden visade sig vara så effektiv att poliserna och bilinspektörerna på endast ett par timmar fick så pass mycket att göra att man fick låta flera ”intressanta objekt” passera förbi. Resten av arbetsdagen gick sedan åt för att hålla förhör och driva in ”förskottspengar”.
– Här var det helt klart vår bemanning som satte gränserna. Hade vi varit fler så hade vi troligtvis kunnat avslöja fler otillåtna cabotage, funderar Farid.

Vid ett tillfälle då Proffs följer med Helsingborgspolisen i förra veckan, gick färden mot Trelleborg. Snart stod det sex ekipage uppställda intill vägkanten – samtliga misstänkta för otillåtet cabotage.

Något ekipage fick klampas på kvällen eftersom förskottet på sanktionsavgiften inte kunde betalas samma dag. Effekten blev att personal från Helsingborg fick ta sig tiden att åka ner till Trelleborg dagen därpå för att klampa av – och ta betalt. Vilket så klart gick ut över kontrollverksamheten den dagen.

Nokian


Proffs drar slutsatsen att det
kanske vore all idé för lagstiftaren att se över dels möjligheten att kunna lägga ut ”avklampningen” på externa företag så som till exempel bärgare och/eller vaktbolag. Dels att tidsbegränsningen för klampningen rimligtvis borde tas bort.

Under torsdagen började det dessutom bli ont om klampar i Helsingborg.
– Då hade vi fem klampade ekipage som mest vilket gjorde att vi fick börja leta i alla gömmor i förrådet efter fler, berättar Farid.

Farid Umeflod är nöjd med veckans insats.
– Det har gått bra och vi kan konstatera att vi genom vårt sätt att arbeta har kunnat avslöja betydligt fler som brutit cabotagereglerna än vad vi hade klarat av om vi jobbat så som vi normalt brukar göra, avslutar han.

Hit men inte längre. Efter att ha ertappats med att ha kört otillåtet cabotage, blev det stopp för transporten i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren
Hit men inte längre. Efter att ha ertappats med att ha kört otillåtet cabotage, blev det stopp för transporten i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2019-10-21 15:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Insatsvecka Trafikpolisen Transportfusket Yrkestrafikvecka