Foto: Sören Eklöf / läsarbild

Åkeriet ville betala 40 000 kontant till polisen – nekades

”Risk för misstanke om medhjälp till penningtvätt”

I morse, efter att ha stått klampad sedan förra veckan, flyttades ekipaget på Trafikverkets begäran till bilskroten i Kolbäck. Transportköparen är anmäld för brott mot beställaransvaret och åkeriet har fått en sanktionsavgift för otillåtet cabotage samt riskerar även en företagsbot.
Polis och bärgare inväntar att klockan ska bli åtta.
Polis och bärgare inväntar att klockan ska bli åtta.

Torsdagen den 22 augusti stoppade bilinspektör Patrick Zetterberg ett ekipage utanför Eskilstuna. Stoppet renderade i att både dragbilen och trailern av olika anledningar klampades vid Kjula utmed E20.

Föraren som var från Madagaskar, hade ett pass från Vitryssland och ett turistvisum i Litauen. Han hade ett förartillstånd,
– Han kunde inte utvisas då han hade rätt att vara här som turist, säger Zetterberg.

Det litauiska åkeriet körde på uppdrag av ett Helsingborgsbaserat företag som även har adress i Ljungby och körupplägget landade i ett misstänkt otillåtet cabotage som åkeriet måste betala för.
– Jag har skickat in en anmälan om beställaransvaret mot företaget som beställt transporten, säger Patrick Zetterberg.

Åkeriet ville inte betala några 40 000 kronor i sanktionsavgift varför dragbilen klampades. Trailern fick en teknisk klampning, ett körförbud, då korden var synlig på fyra av däcken. Teknisk klampning innebär att klampen sitter kvar tills felet åtgärdats.
– Dragbilen låste vi upp efter 36 timmar, men den får inte lämna platsen utan att sanktionsavgiften betalats, förklarar Zetterberg.

Yara


Föraren hade dessutom
kört med en annan förares förarkort och efter samtal med åklagaren som definierade brottet som missbruk av urkund, blev det dagsböter för föraren som, så snart han betalat, försvann från platsen.
– Genom att det blev dagsböter istället för en ordningsbot, kan åklagaren gå vidare med en företagsbot mot åkeriet i Litauen, säger Patrick Zetterberg.

Företaget som anlitat åkeriet förser andra transportköpare med transporter. Bland dem återfinner vi en del transportföretag som tidigare och ganska nyligen figurerat i Proffs i liknande sammanhang med just otillåtet cabotage.

Ekipaget lämnades med trailern, som då befriats från det lilla gods som funnits ombord, fortsatt klampad. Den 28 augusti vill Trafikverket att ekipaget ska flyttas.
– Det stämmer. Jag fick en begäran från Trafikverket om att låsa upp klampen så att ekipaget kan flyttas till en bilskrot i Kolbäck, säger Zetterberg som även kontaktade bärgaren.

Samtidigt ringde åkeriet från Litauen och frågade hur de skulle kunna byta däck på trailern, men de ville fortfarande inte betala sanktionsavgiften. Patrick Zetterberg förklarade att om de inte betalade, skulle de få betala även för bärgningen till bilskroten.
– Det tog tydligen skruv för då ville de plötsligt betala och skulle återkomma inom en timme, tillägger Zetterberg.

Yara


Åkeriet hörde av sig
och sade att deras manager i Helsingborg ville betala avgiften kontant till polisen i Helsingborg. Detta accepterades inte då det fanns en risk att polisen kunde bli misstänkta för medhjälp till penningtvätt, förklarar Zetterberg.

Åkeriet fick en deadline till klockan 08.00 idag och då ska pengarna ha kommit in och fyra lagliga däck sitta på trailern. Så har inte skett och 08.01 påbörjades flyttningen av ekipaget.
– Den görs i två omgångar eftersom trailern tog i hytten, avrundar Patrick Zetterberg.

Nu har åkeriet 90 dagar på sig att lösa ut ekipaget. Därefter har Trafikverket möjlighet att låta skrota det.

Hur den här historien slutar, återkommer vi till när vi talat med de inblandade företagen om och när de agerar vidare.

Klockan är 08.01. ”Nu åker grejorna isär”, säger bilinspektör Zetterberg innan bortforslingen påbörjas.
Klockan är 08.01. ”Nu åker grejorna isär”, säger bilinspektör Zetterberg innan bortforslingen påbörjas.

Om artikeln

Publicerad: 2019-08-30 15:57
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Eskilstuna Klampning Trafikpolisen Transportfusket