Dragbilen som försvann i Västerås

Trafikverket kontrollerade inte med polisen innan flytten

Trafikverket beställer flyttning av fordon. Då försvinner även en klampad, men upplåst bulgarisk dragbil. Åkeriets chaufför som kom till platsen på fredagseftermiddagen, hittade inte bilen – och det gjorde initialt ingen annan heller. Trafikverket kontrollerade aldrig med polisen inför dragbilsflytten vilket kunde fått besvärliga följder om det varit ett pågående rättsärende.

Den 19 juni stoppades en bulgariskt dragbil med trailer på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Bilen klampades och en ny förare skulle komma. Medan trailern snart blev hämtad, hade åkeriet desto svårare att hitta en laglig chaufför varför ekipaget blev ståendes.

Efter 36 timmar låstes klampen upp, föraren hade åkt hem och en ny förare kunde inte ordnas förrän i slutet av veckan.

Fredagen den 28 juni ringde åkeriet till bilinspektör Roger Ogemar som trots att han var ledig, svarade.
– De hade en chaufför på plats som påstod att dragbilen var borta vilket visade sig stämma, säger Ogemar som fick börja ringa runt för att försöka lösa situationen.
Han fick tag på en ledig kollega som sett en bild ett bärgningsbolag lagt upp när de hämtade dragaren. Detta blev en ledtråd i sökandet.

Ogemar ringde till bärgningsföretaget och fick på måndagen kontakt med rätt person.
– Det visade sig att Trafikverket gett bärgaren i uppdrag att ta bort dragbilen trots att den bara stått där lite mer än en vecka och hade dekaler som informerade om läget, säger Ogemar
Dragaren återfanns sedan på en skrotfirma i Kolbäck.

Daf

Åkeriet måste nu skicka en förare för att försöka hämta fordonet i Kolbäck istället.
– Den som hämtar fordonet måste kunna bevisa rätten till det med exempelvis registreringsbeviset, säger Ogemar. Men det ligger ju inne i bilen.
Det koms istället överens om att det ska räcka att föraren identifierar sig med pass eller liknande.

Bärgningsföretaget som fick uppdraget, har avtal med Trafikverket och när bärgaren anlände, tog han kontakt med polisens LKC för att dubbelkolla att allt verkligen stämde med uppdraget. Han fick klartecken och lastade fordonet för leverans i Kolbäck där fordonet var väntat. Därmed har bärgaren fullföljt sitt uppdrag.

Trafikverkets beslut att begära flyttning av dragbilen utan kontroll med polisen samt att LKC inte tog kontakt med yrkestrafikgruppen som var i tjänst när bärgaren dubbelkollade med dem, ledde till att fordonet ”försvann” vilket kunde fått besvärliga konsekvenser om det varit ett pågående rättsärende.

Trafikverket ansvarar för fordon som står på deras mark. Kontrollplatsen är deras mark. Fyra personer i Sverige ansvarar för att få bort ”lösa” fordon som står olämpligt eller har stått en längre tid på marken. Till sin hjälp har verket bland annat observanta Vägrapportörer som tipsar om sådana fordon. Trafikverket kan sedan fatta beslut om att fordon ska avlägsnas. I detta fallet blev det ett fordon för mycket.

Den på Trafikverket som beställde uppdraget, har gått på semester. Istället talar vi med den person bilinspektör Ogemar var i kontakt med igår. Varför inte rätta till misstaget och bärga tillbaka den till platsen för avhämtning?
– Jag kommer inte ihåg vilket fordon det handlar om, blir svaret.
Vi förklarar exakt vilket fordon det handlar om och pekar på att hon talade med bilinspektören så sent som igår, men det hjälper inte. Hon är inte insatt i fallet, blir slutkommentaren.

Det inträffade väcker frågor, menar Ogemar. Dragaren var förvisso avklampad, men det satt dekaler med information om att den inte fick flyttas.
– Den står på en kontrollplats och det kan exempelvis handla om bevismaterial eller att föraren kan vara anhållen. Vi har nu lyft frågan för att hindra att detta sker igen, avrundar Roger Ogemar.

Kommer chauffören på söndag som det flaggats för, riskerar han mötas av en stängd grind.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2019-07-02 16:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Bärgningsbolag Bilinspektör Klamp LKC Ogemar Polisen Trafikverket Västerås Yrkestrafikgruppen