EU-direktiv

Listar alla artiklar taggade med: EU-direktiv

IVL: Enkel justering gör biogasbilar till miljöbilar igen

Regeringen har presenterat ett förslag till ändring i direktivet gällande miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster. Förslaget är på remiss och IVL Svenska Miljöinstitutet säger att med en enkel justering kan biogasbilar fortsätta räknas som miljöbilar.

Regeringens förslag: Biogasbilar inga miljöbilar

Miljöbilsdefinitionen föreslås ändras vid årsskiftet och påverkar vilka bilar myndigheterna får köpa in. Vi har varit med om det förut - att det blivit "inte bra" med satsningar på alternativa drivmedel. Senast var det etanol vi skulle satsa på. Regeringens förslag har väckt reaktioner hos såväl bränsleproducenter, fordonstillverkare som miljöorganisationer. Förslaget är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera. Frågan blir då: Vad kommer remissvaren att ha för betydelse?

Postnord har rätt:

Får koppla så länge vikter inte överskrids

Proffs redaktion kontaktas av personer som har sett linkekipage, (25,25 meter), dras av tvåaxliga dragbilar från östra Europa. En del av dragbilarna har sett sina bästa dagar. I den här artikeln visar vi två av de ekipage som kommit in till redaktionen. Får de verkligen koppla linkekipage även om de inte är godkända för mer än exempelvis 38 ton?

SVT Halland tar upp konsekvenserna av EU:s skärpning av hälsokraven

När EU skärpte tolkningen av hälsokraven för yrkesförare, hamnade enskilda personer i kläm. Inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Över en natt innebar skärpningen att förare med dispens som kört prickfritt i 30-40 år, ansågs ”olämpliga” som yrkesförare.

EU hotar stoppa långa och tunga lastbilar

Det var i april som EU-kommissionen lade fram ett förslag till nytt direktiv (EU-lag) när det gäller vikt och längd på lastbilar, vilket innebar att fordon längre än 18,75 meter och tyngre än 40 ton inte ska få köras i gränsöverskridande trafik, till exempel mellan Sverige och Danmark eller Sverige och Finland.