Arkivbild Proffs

(Ö)känt åkeri åter stoppat

Otillåtet cabotage och makedonsk förare utan förartillstånd

Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.

Igår, den 2 juli, befann sig Helsingborgs yrkestrafikgrupp i Malmö vid Finnlines terminal.
– Vi kontrollerade en tyskregistrerad dragbil som det visar sig har kört en inrikestransport även i torsdags, säger trafikpolis Sören Johansson.

Åkeriet som äger dragbilen heter Sulogistik, ett ständigt återkommande åkeri. Vi har skrivit flertalet artiklar om dem tidigare och temat, det vill säga makedonska förare utan förartillstånd och fordon utan nyttjanderättsavtal jämte fordonsbrister, har varit den röda tråden.

Sulogistik har sedan en längre tid tillbaka inte heller längre några nyttjanderättsavtal i sitt svenska företag att använda för sina egna tyska dragbilar. Något som blev tydligt då en av åkeriets dragbilar stoppades i Västerås den 1 maj 2019.

Igår fick åkeriet betala för otillåtet cabotage och förartillståndslös chaufför skickades ut ur landet.
– Det blev 40 000 kronor i sanktionsavgift och den makedonska föraren utan förartillstånd avvisades från Sverige, avrundar Sören Johansson.
Pengarna betalades mycket snabbt och med befintlig dokumentation kan detta svårligen överklagas.

Ännu en gång tillskriver vi Sulogistik med frågor om varför åkeriet inte kan komma tillrätta med problemen efter alla dessa år. Och hur menar de deras kunder ska reagera på att synas i dessa sammanhang?

Den här gången är det åkeriets advokat Christian Kleiner som kommer tillbaka till oss och säger att åkeriet nu ska se över verksamheten. Vad beträffar gårdagens händelse, svarar han såhär.
– Min advokatfirma representerar åkeriet och har blivit ombedd att undersöka företagets struktur vad gäller lagar och regler som en följd av händelsen igår, säger han. Vår bedömning är emellertid att den makedonske föraren i fallet är laglig.

Han säger också att hans firma nu försöker samarbeta med svenska kollegor för att slutgiltigt utvärdera den rättsliga situationen, men att det inte varit så enkelt just nu på grund av att det är semestertider.
– Min klient uppskattar att hon fått möjlighet att återkomma med sitt perspektiv så snart den svenska advokatbyrån har slutfört sin analys av händelsen, avrundar Christian Kleiner.

Speditören, vars trailer åkeriet drog igår, har inte förekommit i Proffs artiklar. Inte heller kände de till allt som kringgärdar Sulogistik. De inhämtade mer information och tog omgående kontakt med åkeriets ägare som försäkrade dem att allt var lagligt.

Åkeriet ska alltså se över sin struktur och kanske blir det här sista gången vi har anledning att skriva om dem i dessa sammanhang.

TRP

Om artikeln

Publicerad: 2019-07-03 16:52
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Förartillstånd Helsingborg Olagligt Otillåtet cabotage Sulogistik Trafikpolis Transportfusket Västerås