Svensk åkare drar in LKW i nytt cabotageärende

För andra gången på kort tid ställs LKW Walter i rampljuset vad gäller olagliga transporter. Utlänningsärende, obetalda avgifter, obesiktigat dragfordon som dessutom inte anmälts i yrkesmässig trafik samt otillåtet cabotage är vad en företagare i Växjö lyckats åstadkomma på kortare tid än två månader. Och där LKW Walters blå trailrar utgör den röda tråden.

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

I början av maj kunde Proffs berätta om en svenskregistrerad dragbil med LKW-trailer där antalet fel nära nog översteg det som var rätt, både vad gäller chauffören och lastbilen.

Föraren kom från Albanien och hade grekiskt körkort. I den delen slutade det med ett utlänningsärende.

Vad gäller dragbilen, visade den sig vara obesiktigad, den var inte anmäld i yrkesmässig trafik och inte heller hade åkeriet betalat vägavgiften. Det fanns vid tillfället en skatteskuld på närmare 12 000 kronor.

Ägaren till den dragbilen är hemmahörande i Växjö. Vi lät dock bli att då nämna åkeriets namn.

Nu aktualiseras dock ägaren till åkeriet efter att en bulgarisk dragbil med makedonsk förare – som ånyo drog en LKW-trailer – blir föremål för en kontroll av Helsingborgspolisen den 26 juni.

Den här gången handlar det om ett otillåtet cabotage. Föraren kan bland annat inte visa upp sitt förartillstånd, något som i sig gör den pågående inrikes transporten till just ett otillåtet cabotage. Att vederbörande dessutom är inne på sin tredje cabotageresa, trots att han kom tom in i landet från Norge, spär endast på det otillåtna.

Den som lagt ut körningen på det bulgariska åkeriet, ROG 2010 EOOD, är samma person och företagare som äger det fordon som vi tidigare rapporterat om, Oliver Velkov i Växjö. Velkov är dessutom också anställd i bulgariska ROG 2010.

I vår förra artikel säger LKW:s Gerhard Müller att man skulle göra en extra kontroll av det svenska företaget och av Oliver Velkov ”inom ett par månader”.

Vi frågar Müller bland annat om vad kontrollen resulterat i. Han börjar med att förklara att man tidigare, före den första ”incidenten”, har träffat Oliver Velkov och då klargjort att LKW Walter inte accepterar vare sig otillåtna cabotage eller ”andra incidenter”.

Likväl ställdes alltså LKW i rampljuset i maj, just på grund av Velkov, med både ett utlänningsärende, obetalda avgifter med mera.

LKW fann för gott att, efter att tidningen Proffs skrivit om händelsen, återigen ta tag i sin underleverantör.
– Vi kom överens om att Oliver Velkov skulle gå en utbildning i Göteborg den 29:e och 30:e juni i år, vilket han också gjorde, förklarar Gerhard Müller, utan att gå i detalj på utbildningsinnehållet.

Den nu aktuella händelsen skedde med andra ord tre dagar innan Velkov fick sin utbildning.

Müller har utrett även den senaste händelsen och har kommit fram till att den dragbil som först var avsedd att utföra transporten blev utbytt.
– Det beror på att föraren av den bil som egentligen skulle köra, bröt benet under den föregående resan. Och utan att informera oss, ändrade Oliver Velkov i planeringen och skickade en annan dragbil utan att kontrollera hur många inrikes transporter den hade gjort tidigare, förklarar han och Proffs drar därför slutsatsen att LKW Walter är av samma uppfattning som polisen – att transporten var olaglig.

Proffs kontaktar Oliver Velkov för att höra hans förklaring till det inträffade. Han säger att det ”blev lite rörigt”. En chaufför skulle hem och man tappade kontrollen på vad som kommit in med vad.

I samband med chaufförsbytet, byttes även trailrar mellan olika dragfordon. Och det var då man tappade kontrollen på vem som kommit in med last och vem som kom in utan.

Oliver Velkov förnekar alltså inte att det handlar om ett otillåtet cabotage, men han vill inte spekulera i om felet är LKW:s eller åkeriets. Dålig kommunikation är en del i att det blev som det blev.

Även om han anser sig ha rätt bra koll på regelverket, får man hela tiden nya lärdomar. Skulle du förstå om LKW inte ger dig en tredje chans, om det skulle inträffa?
– Ja, jag förstår att det är dålig reklam för LKW och det ska inte få hända igen, lovar Oliver Velkov avslutningsvis.

Gerhard Müller berättar dock för Proffs att man har beslutat att ge Oliver Velkov en sista chans att arbeta enligt LKW Walters kvalitetsstandarder.
– Han står under noggrann övervakning, förklarar Gerhard Müller.

Det otillåtna cabotaget slutade med att åkeriet krävdes på 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgiften. Efter att ha klampats över natten, betalades förskottet så småningom.

Om artikeln

Publicerad: 2018-07-06 16:12
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg LKW Walter Trafikpolisen