Lastbilen hade en manipulerad givare till färdskrivaren. Observera att speditören inte är rapporterad eller misstänkt för något brott. Fotograf: Roger Ogemar

Ytterligare ett fall med manipulerad färdskrivare – i Västerås

När Västerås enda kvarvarande polis med rutin för tunga kontroller stod på pass, upptäckte han en bulgarisk dragbil med en trailer från en speditör man tidigare haft synpunkter på. Han lotsar in den till kontrollplatsen.

Sistlidna måndag står Västerås enda polis med rutin för tungkontroller, Erik Sjögren, på pass och beslutar sig för att lotsa in ett trailerekipage med bulgarisk dragbil till de väntande kollegorna.

Den inledande kontrollen av färdskrivaren och fordonets skick renderade inte i något nämnvärt, men något väckte ytterligare intresse. Roger Ogemar är bilinspektör.
– Föraren hade angett landskod EG som start och slutland sedan 13 december 2016, säger han. Och föraren kunde visa upp endast fyra fraktsedlar från hela den perioden.

Det blev således dags att plocka fram det nya specialverktyget för att titta lite närmare på färdskrivaren och mycket riktigt, man konstaterade då att otillåtna delar fanns inkopplade i systemet.

När föraren förnekade detta, inleddes demonteringen av fordonet och vid en närmare granskning av givaren på växellådan, syntes små tecken på yttre åverkan.
– När jag öppnade givaren, påträffade jag inuti den en förbikopplingsutrustning med fjärrmottagare monterad på givarens kretskort, berättar Roger Ogemar.

Fjärrkontrollen som behövs för att manövrera utrustningen, hittades emellertid inte just då, men eftersom föraren förnekat kännedom om allt, greps han och lastbilen togs i beslag för vidare teknisk undersökning.
Proffs har sedan fått flera läsartips med bilder på den avställda trailern.

Ekipaget togs inte bar gärning och senare på kvällen släppte åklagaren föraren då det inte gått att binda honom till att ha använt utrustningen.
– Dagen efter fortsatte vi undersökningen och hittade då fjärrkontrollen som vi testade med positivt resultat, säger Ogemar.

Dessutom visade kontrollen av fordonsdatorns lagrade felkoder, att utrustningen använts vid ett flertal tillfällen, men fordonsdatorn gav inte exakta tidpunkter för när utrustningen använts. Vad händer nu?
– Vi ser på detta som ett fall av dataintrång och nu börjar det stora arbetet med att presentera information för åklagaren så att rätt beslut kan fattas, förklarar Roger Ogemar.

Just nu håller åklagaren på att sätta sig in i ärendet och tar in information om liknande fall från andra delar i landet och hon lyfter upp att även Utvecklingscentrum, UC, i Malmö är intresserade av den här ärendetypen och hur de ska drivas.
– Det pågår fortfarande förundersökning och sedan måste ärendet hamna på rätt plats, men vi arbetar hårt med det, avslutar åklagaren i Västerås.

Om artikeln

Publicerad: 2017-01-20 16:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Färdskrivare Manipulation Trafikpolisen Västerås