TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Nya rättsliga turer för DSV. Ekipaget på bilden har inget med artikelinnehållet att göra.Fotograf: Tommy Holl Nya rättsliga turer för DSV. Ekipaget på bilden har inget med artikelinnehållet att göra.Fotograf: Tommy Holl

DSV anmäls för nytt brott mot beställaransvaret

Det började den 18 september, sedan kom ytterligare ett fall den 7 oktober och den 3 november var det dags igen. Ytterligare ett DSV-ekipage stoppas av polisen. Dessutom handlar det om samma åkeri som stoppades den 18 oktober. Det finns redan en anmälan mot DSV för brott mot beställaransvaret. Nu är det alltså dags igen.

Den 3 november stoppar polisinspektör Sune Nilsson en DSV-trailer i Sala. Trailern dras av ett fordon från makedonska åkeriet Intermaks, samma åkeri som stoppades den 18 september och där föraren saknade såväl arbetstillstånd som giltigt körkort.

Det nu aktuella ekipaget hade lastats med papper i Avesta med mottagare i Tyskland, men resan gick inte som planerat.
– Bilen är utrustad med analog skrivare och det visade sig att fordonet inte varit utanför Sverige de senaste 29 dagarna, berättar Nilsson och tillägger att det verkar som att fordonet utgår från Eskilstuna.

Detta visar också att, trots Intermaks nyligen har varit inblandad i ett ärende som renderade i anmälningar mot såväl DSV som åkeriet samt att föraren häktades, har DSV fortsatt att anlita dem för transporter som Nilsson menar är ren inrikestrafik och för det saknas yrkestrafiktillstånd.
– Det ser inte bra ut när sådant sker, Nilsson.

Nu har han skrivit ytterligare en anmälan mot åkeriet för brott mot Yrkestrafiklagen (YTL) 5 kap. 1§, samt mot DSV för beställaransvaret, igen, YTL 5 kap. 2§. (Läs även: Nu anmäler polisen DSV för brott mot beställaransvaret)

Poliser i olika distrikt, kopplar nu ett hårdare grepp om transporter som de menar inte uppfyller gällande regler och direktiv. Antalet ekipage som stoppas och anmäls, ökar ständigt och förhoppningen är att det ska bringas klarhet kring den här trafiken.

Det finns alltså fler ärenden under uppsegling och då handlar det inte endast om DSV. Även andra speditörer figurerar i polisens rapporter.

Proffs har varit i kontakt med en av DSV:s stora kunder i Sverige för att höra hur de ser på de ständigt återkommande avslöjandena. Vi har även ställt frågor till DSV. Dessa intervjuer publicerar vi inom kort här i vår nättidning.

FOTNOT
Gillar du att vi rapporterar om den här typen av händelser?
Ta en prenumeration – så hjälps vi åt med att skapa en sundare tillvaro i branschen.

Om artikeln

Publicerad: 2014-11-18 10:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Beställaransvar DSV Polis Rättsfall Sune Nilsson