Ledare

MÅNADENS LEDARE

Sanktionsavgiften är försumbar för notoriska cabotagefuskare

Hundratals olagliga cabotagetransporter stoppas varje år av landets olika trafikpolisgrupper. Hittills har det kostat 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift när ett sådant tilltag avslöjas. Sedan den 1 december har prislappen höjts till 60 000 kronor.
Enligt vad vi på tidningen erfar så handlar det allt som oftast om bristande dokumentation när ett åkeri tvingas att avbryta transporten och betala sanktionen. Inte sällan är det speditörens ”fel” att transporten hindras från fortsatt färd.
MÅNADENS LEDARE

Ge ”el-åkarna” möjlighet att producera sitt eget drivmedel

Elpriserna har på senare tid skenat i södra Sverige och har på så sätt påverkat åkeriernas investeringskalkyler betydligt vad gäller köp av elektriska lastbilar. Man borde därför från regeringshåll titta seriöst på möjligheten att som åkare producera sin egen elektricitet. Idag är det troligtvis inte särskilt lönt att satsa på till exempel en egen solcellsanläggning på garagetaket. Inte ens med statliga investeringsbidrag.
MÅNADENS LEDARE

Verbala tics hjälper inte branschen

Det var inte utan att morgonkaffet höll på att fastna i halsen en söndag i mitten av oktober. I en debattartikel i GP förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth att han och hans kollegor i regeringen ”har genomfört åtgärd efter åtgärd för bättre villkor för yrkesförare”. Förvisso har man från regeringens sida haft ambitioner att förbättra, men frågan är om åtgärderna har varit så framgångsrika att det är något att basunera ut i dagspressen?
Jag står på en av polisens kontrollplatser och kliar mig i håret. Vad är det som har blivit bättre?
MÅNADENS LEDARE

”Det finns inget mer vi kan ta fram”, sa forskaren

Flera i vägtransportbranschen har länge, på olika sätt, uttryckt såväl sin uppgivenhet som sin frustration över att många delar av näringen inte mår bra. Vi har i redaktionella texter försökt att med alla medel belysa missförhållandena som råder. På senare tid har vi dessutom, i vår nya mediekanal ”En Riktig Chaufförspodd, tagit upp problematiken och försökt sätta fingret på orsaken till att det ser ut som det gör. Runt midsommar gör vi ytterligare ett försök.
MÅNADENS LEDARE

Manipulation kostade 320 000 i Danmark – men inget i Sverige

Under en poliskontroll av ett polskt trailerekipage uppstår misstankar om att dragbilens färdskrivare kan ha manipulerats, liksom avgasreningssystemet. Polisen misstänker även att det rör sig om en otillåten cabotagetransport. Värst av allt är att chauffören kan tänkas ha använt narkotiska preparat. Snabbtestet som görs på kontrollplatsen visar positivt. Tumult uppstår, vilket slutar med att chauffören beläggs med handfängsel.