Åsikter

DEBATTARTIKEL
Fordonet på bilden har inget med debattartikeln att göra.Fotograf: Scania

GEGÖ & ENGSTRÖM:

Speditörernas prispress riskerar fälla svenska åkerier

För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.

DEBATTARTIKEL
Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren

Snälla facket – vi är inga rasister

Tidningen Transportarbetaren lyckades stänga ner den danska motsvarigheten till vårat "här stannar Sverige". Detta genom att "avslöja" att den danske gruppens grundare är en rasist.
Jag uppfattar det som att detta är fackets sätt att ge uttryck för en besvikelse att inte själv ha lyckats skapa sammanhållning och jävlar anamma i en sakfråga. Och jag tycker synd om fackets medlemmar, att de nu har fått en rejäl kil inslagen i det viktiga arbetet mot en schysstare bransch.

INSÄNDARE
Dekal som artikelförfattaren menar ska synas längs vägarna.

Sverigeåkarna bjuder in politiker till ”Landsvägsupproret”

Härmed startar Sverigeåkarna Landsvägsupproret! En uppmaning till både yrkes och privattrafikanter att haka på!!
Vi kräver härigenom ärliga och raka besked av politikerna och att regeringspartierna uppfyller alla vallöften gällande att stoppa alla olagligheterna längs vägarna! Den svenska åkeribranschen är i den djupaste kris som förevarit sen hästens dagar och detta på grund av politikers ovilja och filibustertaktik!! (Alltså förhalningstaktik!)

DEBATTARTIKEL
Thomas Morell, regionchef, Sveriges Åkeriföretag Skaraborg

Thomas Morell:

Fusket förödande för trafiksäkerheten

I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort. Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på allvar. Konsekvenserna av fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.

DEBATTARTIKEL

Sverigeåkarna: ”Det är nu dags för en jätteprotest mot etablissemanget”

Svar på Åkare Åkesson i Åkarstads debattinlägg: En reaktion på att "Sverige har blivit idiotins stamort på jorden" är knappast någon överdrift!
Är du bara en tillrest åkare/chaufför från forna östblocket så kan du i princip ställa till med vad som helst utan påföljd. Kör du spritpåverkad och polisen stoppar dig så är det bara att hoppa ur bilen och skrika att det var inte jag som körde, då inte ens förarkortet duger som bevis! (Om du låtit någon annan köra på ditt kort, så hade även det varit ett brott men åklagaren lägger ner, enklast så! Detta hände vid milstolpen söder om Helsingborg) Bara att nyktra till och köra vidare.