DEBATTARTIKEL
Ekipaget på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv/montage

Här stannar Sverige:

Transportbranschen i EU behöver det nya vägpaketet

Trögheten i processen med det nya vägpaketet, är minst sagt frustrerande.
En fungerande transportmarknad är viktig för hela EU, vilket vi nu ser i tider av Corona.
Svenska åkare lider i kölvattnet av viruset, och alltfler utländska trailerdragare syns på vägarna.

Varför görs inget åt det från regeringshåll undrar man, vart är resoluta åtgärder som minskar skadeverkningarna?
När allt är över och viruset har blivit hanterbart, och vi ska åter till en normal vardag, kommer det då att finnas tillräckligt med åkerier kvar, för att utföra svenska transporter med svenska åkerier?

Vägpaketet har många sidor, de flesta gynnar de inhemska transportörerna. Utländska bilar måste vända hemåt med jämna mellanrum vilket, om allt funkade som det ska, inte hade setts som ett problem.

Länderna som är emot säger att det missgynnar miljön, vilket blir en sanning om den egna åkeribranschen är för stor. Har man fler bilar än transporter i ett land, kommer man måsta söka sig till andra länder och störa den marknaden.

För att få en väl fungerande transportmarknad, behövs ett klart och tydligt regelverk.

Förslaget som sakta går genom EU:s kvarnar, har förhoppningsvis det som behövs. Så att åkerierna får en bättre lönsamhet, och miljön gynnas av mindre halvtomma bilar som kör runt i länderna.

Chaufförerna som idag lever likt slavar, får komma hem till sina familjer med bättre ordning. Regler som polisen får lättare att tyda, så det blir svårare att kringgå dom

Dagens cabotage, kombi och nyttjanderättsavtal är inte lätt att följa, då man blandar och ger i regelverken. Så det blir snårigt att hänga med i svängarna, polisen gör ett bra jobb men med bättre regler, underlättas deras arbete.

Här Stannar Sverige
#härstannarsverige

Om artikeln

Publicerad: 2020-05-11 16:05
Kategori: Debatt
Taggar: Här stannar Sverige Mobilitetspaketet Politik Schysta villkor