Färdskrivare i husbil har kommit upp på agendan igen och jag är inte överrens med Transportstyrelsen i denna fråga. Så inleder bilinspektör Roine Hellberg från Västerås det mejl där han bifogat följande debattartikel:

Färdskrivare i husbil har kommit upp på agendan igen och jag är inte överrens med Transportstyrelsen i denna fråga. Så inleder bilinspektör Roine Hellberg från Västerås det mejl där han bifogat följande debattartikel:
8 165 personer har dödats på vägarna i Sverige sedan Nollvisionen infördes 1997 fram till 2015. 68 649 personer har skadats svårt under perioden. Det finns idag inget som säger att hastigheten på vägarna eller stressen i samhället i stort kommer att avta de närmaste åren eller ens på lång sikt. Hastigheten dödar och kommer att fortsätta att orsaka förluster.
Globaliseringen och migrationen kommer att ställa ytterligare krav på transportsystemet. Därför är det nu hög tid för en nationell samling för ökade stödinsatser för alla de som drabbas av trafikskadorna. Vi får inte lov att låta folkhälsoproblemet skena iväg mer nu. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
Fredagens fruktansvärda terrorattack i Stockholm som krävde flera människoliv och flera skadade skakar hela Sverige. Vi har sett det tidigare i Nice, Berlin och London där fordon används för att döda.
Regeringens förslag om att tillåta tyngre lastbilar, samt införa en ny bärighetsklass för dessa, är något i grunden väldigt positivt. Tyngre lastbilar är i regel, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, effektivare. Dessutom sliter de mindre på vägarna tack vare det minskade axeltrycket, vilket leder till minskad underhållskostnad för staten per tonkilometer gods som transporteras.
Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.
I statstelevisionen sänds på fredagskvällarna en frågesport där programledarna ställer den inledande frågan ? vart är vi på väg?
Det är inte enkom fredagskvällarna som liknar en frågesport, tyvärr! Hela samhällsstrukturen är ju bokstavligt talat på väg att rämna och våra politiker tycks fjärma sig allt mer från verkligheten. Man kan med rätta ställa sig frågan ? vart är Sverige på väg?
Nya regler för att öka trafiksäkerheten i bland annat Stockholmsområdet har fått motsatt effekt. Konsekvenserna av kravet på att tillkalla ett skyddsfordon vid bärgning blev extra tydliga under snöovädret i november och bidrog till att förvärra trafikkaoset.
I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.
Sören Wictorsson är f d polis/trafikpolis och lärare på Polishögskolan med ansvar för specialistutbildningarna inom trafikområdet. I en debattartikel beskriver han den alarmerande situationen inom trafikpolisen.
Han ställer också frågan om det finns intresse hos organisationer och motorpress att ställa upp och manifestera för en starkare trafikpolis som ska styras av en nationell trafiksäkerhetsorganisation samt en kompetent polisledning inom trafiksäkerhets- och trafikbrottsarbetet.
Skulle du ställa upp?
Vi har tillsammans samlats under rörelsen i #härstannarsverige, HSS. Vi startade med en protest då en chaufför med falskt körkort frikändes av tingsrätten. Vi sa att nu får det vara nog - det räcker nu.