DEBATTARTIKEL
Fotot är taget i ett annat sammanhang. Foto: Göran Rosengren Fotot är taget i ett annat sammanhang. Foto: Göran Rosengren

Fordon konfiskeras vid fortkörning förbi danska vägarbeten – men i Sverige…

Tankesmedjantrafik menar att Nollvisionen innebär ett bra mål. Men de ställer sig frågan hur seriöst den samlade trafiksäkerhetsexpertisen på Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen samt juridiken arbetar mot målet.
Stefan Nilsson, redaktör på Tankesmedjantrafik, tar ett exempel: Den som kör förbi ett 50-skyltat vägarbete i Danmark i en hastighet över 100 km/t får bilen konfiskerad och rejäla böter. I Sverige händer ingenting trots larm från personal som arbetar längs våra vägar. Juridiken gör det omöjligt både att lagföra det som hastighetsbrott och som vårdslöshet i trafik.
Läs hans debattartikel:

När jag pratar med vägarbetare så är det riktigt otäcka historier man får höra. Det handlar om höga hastigheter, lastbilar som kör så nära att man sugs med, lastbilschaufförer som sitter med bägge fötterna på instrumentbrädan, bilister som kör drogade och berusade.

– Det är otäckt att veta att så många kör med någon form av berusning, säger en asfaltsläggare.

– Det handlar egentligen bara om vanlig respekt för andras liv, säger en annan.

– Det sjuka är att det är yrkestrafikanterna som är värst, hör jag från flera, och det handlar om alla typer av yrkesförare från taxi till tunga lastbilar.

Vad kan vi göra för att ändra på den här situationen?
– Det är så enkelt som att ha en polisbil vid vägarbetena ibland, säger någon. Det räcker med en polismålad kaross, men helst en fartkontroll. Vi önskar inget hellre än polisiär närvaro.

Jag frågar flera asfaltsläggare om de varit med om att polisen haft fartkontroller och alla säger att de inte sett en enda polisbil vid vägarbetet.

Förra sommaren körde jag Växjö-Stockholm tur och retur en dag då jag räknade till fem vägarbeten i vardera riktningen. Alla utan polisiär närvaro.

Samma resa räknade jag till två fartkontroller. Båda på Sveriges trafiksäkraste väg, motorvägen mellan Ödeshög och Linköping, där hastighetsbegränsningen är satt till 120 km/t. En vägsträcka som VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut beskriver som ”extremt säker”. Den dagen var det en TMA-bil som blev påkörd bakifrån på E4 vid Markaryd.

Frågar jag polisen varför de gör den prioriteringen så får jag svaret att det vid vägarbeten oftast handlar om rekommenderad hastighet, de kvadratiska blå skyltarna, och då är det svårt att lagföra någon.

Varför de fokuserar på vår i särklass säkraste väg får jag inget svar på.

Samtidigt säger Polisen att deras uppgift är att synas för att få ner hastigheten och vägarbetarna säger unisont att det räcker med att de syns. Trafikverket säger att fartkamerorna är till för att få ner hastigheten genom att de står där. Inte för att bötfälla trafikanter.

I Danmark blir det dryga böter och bilen konfiskeras om någon kör i mer än 100 km/t förbi ett vägarbete där det är 50 km/t som gäller. Här avstår polisen.

Trafikverket då? De talar ju mycket om hastighet.

Jo, de berättar gärna hur få sekunder man vinner på att köra i 90 km/t istället för 80 km/t när de vill sänka hastigheten på en länsväg, men aldrig om hur lite man vinner på att köra i 100 km/t istället för 50 km/t den korta vägsträckan förbi ett vägarbete.

Att sänka från 90 till 80 är ett omdebatterat ämne där glesbygdspolitiker ser ett hot mot viljan att bosätta sig i glesbygd och åkerier ser problem där personbilar plötsligt kör långsammare än lastbilar med släp.

– När vi beställer en ny lastbil så anpassar vi utväxlingen på det fordonet till att köra mestadels i 80km/h, inte 70 eller inte heller i 90 utan i 80km/h, berättar Peter Sagebrant som är vd på Alwex, ett större åkeri i Växjö. Detta gör vi tanke på att laglig hastighet för en lastbil med släp är 80km/h och då förutsätter vi att vi kan hålla den hastigheten.

– Problemet är att vi inte kan det om hastighetsbegränsningen sätts till 80 km/t. Detta då en personbils hastighetsmätare inte är korrekt utan visar en högre hastighet än vad de egentligen kör i, fortsätter Peter.

Som exempel beskriver han hur personbilens mätare visar 80km/h när den egentligen körs i cirka 74 km/h, samtidigt visar lastbilens, kalibrerade mätare, på exakt 80km/h. Effekten av detta blir att lastbilen kommer ikapp personbilen och kommer vara tvungen att sänka ner hastigheten till 74 km/h och förlora både diesel och samtidigt släppa ut mer avgaser, eller göra en omkörning.

– Samtidigt blir det en stressande faktor för chauffören som kör efter kör- och vilotidslagen och har en runda som är planerad efter att man kan köra i just 80km/h, förklarar han.

– Om en personbil, som kör i snitt en timme per dag, sänker sin hastighet med 10 km/h så gör det inte särskilt mycket men om en lastbil som rullar 20 timmar per dag blir förhindrad att kunna köra i laglig hastighet, som samtidigt är optimal när det gäller förbrukning och utsläpp, så påverkar det enormt för oss, fortsätter han.

Trafikverket upprepar ofta hur få sekunder som man tjänar på att hålla 90 istället för 80 km/t och hur mycket större chans en oskyddad trafikant har att överleva om hen blir påkörd i 40 km/t istället för 50 km/t.

Har du någon gång hört hur lite tid du tjänar på att köra i 100 km/t förbi ett vägarbete istället för 50 km/t?

Har du någon gång hört hur stor chans en vägarbetare som blir påkörd i 100 km/t har att överleva?

Varför ska vägarbetarna hela tiden behöva känna sig otrygga när de gör sitt jobb? Ett jobb som är viktigt för alla trafikanters komfort och säkerhet.

Stefan Nilsson
Redaktör, Tankesmedjantrafik

Fotnot:
Tankesmedjantrafik är en politiskt obunden tankesmedja med fokus på trafik och infrastruktur utan inverkan från intresseorganisationer.

Om artikeln

Publicerad: 2021-11-18 15:29
Kategori: Debatt
Taggar: Nollvisionen Tankesmedjantrafik Trafiksäkerhet Vägarbeten