INSÄNDARE

Bensin, diesel, gas, etanol eller el? ”Tänk om – tänk rätt”

Hur ska man egentligen göra i framtiden? Den frågan ställer sig insändarskribenten Tobias som reflekterar över hur svårt och dyrt det kan vara att försöka ”vara snäll mot miljön”. Att folk väljer att köra sina fordon på det billigaste alternativet är enkel matematik. En betydligt svårare ekvation blir det när allt fler fordon (och industrier) elektrifieras. Till exempel är elbrist och skenande elpriser ett bekymmer, menar Tobias.
Läs hans insändare:

Hur ska man egentligen göra i framtiden? Man försöker att vara snäll mot miljön, och på 60-talet så var det bensinbilar som var miljövänligast.

På 70-talet var det dieseln som var mest miljövänlig, 80-talet kom bensinbilar på frammarsch igen då dessa utrustades med olika avgasreningssystem och den lilla burken som skulle minska de farliga ämnena ut i luften, nämligen katalysatorn.

På 90-talet gjorde gasbilen sitt intåg, men den var inte ensam om att vara miljövänlig, utan då gjorde dieselbilen comeback, med effektivare avgasrening.

Men på 2000-talet händer det grejer, då gör etanolen sitt framträdande och då blir det genast den nya miljövännen. Folk uppmuntrades att konvertera sina bilar till etanoldrift, alternativt köpa en bil som gick att köra med Etanol.

Men från 2010 så börjar saker att skena, då var det företag som fuskade med avgasutsläpp från vissa fordon, och då var det per automatik alla fordon som det gällde, så då måste man ju börja höja både den ena och den andra skatten för att folk ska minska på bilåkandet, och så har det fortsatt sedan dess, fram till dagens datum.

Men då så gjorde el-bilen entré, och då var det självklart att det var det absolut miljövänligaste fordonet som fanns. Men nu i dagens samhälle så kommer nästa bekymmer in, nu har vi el-brist, och elpriserna skjuter i höjden.

Man tycker ju att svenska politiker borde kunna göra en enkel ekvation, egentligen. Vill dom få bilismen att bli miljövänligare, då borde ju miljöbränslena premieras med ett lägre pris än de vanliga. Men icke.

På dieselsidan, med lantbrukare och transportsektorn som stora kunder, uppmuntras dessa att använda den syntetiska ersättningen som kallas HVO100 i tanken, men vem vill egentligen betala uppemot 2 kronor extra per liter, när man förbrukar allt från 100 liter till 10 000 liter per dag beroende på yrkeskategori. Väldigt enkel matematik.

Detsamma gäller för dem som förlitar sig på sina dieseldrivna personbilar, men dels så är fordonsskatten inte alltför sällan 80 procent högre för en dieselbil jämfört med bensin.
Vill du ge 2 kronor extra per liter, bara för att bränslet är miljövänligt? NÄ! För alla är vi lite smågiriga och väljer det billigare alternativet.

Och till bensinsidan… Många av dagens bilar är så kallade hybridbilar, som med fördel framförs med etanol, men nu när etanol passerat 95 oktanigt bränsle i pris, vilket väljer man då? Jo, oftast det billigaste, och vips så har vi mycket mera utsläpp i naturen.

Detta blir alltså resultatet av den svenska regeringens tankesätt för att minska utsläppen. Men tänk ett steg längre. Med högre produktionskostnader och högre transportkostnader så blir även dagligvaruhandeln tvungen att höja priset i butikerna, och vips så är den onda cirkeln igång.

Och alternativet med el-bilen? Visst, ett innovativt fordon av alla dess slag, men vi har även ett problem där… Någon som minns vad det var? Just ja, vi har elbrist i Sverige!

Så tänk om, och tänk rätt, och sluta ta död på både transportsektorn och lantbrukarna, för utan dessa två delar, så kommer ditt kylskåp att eka tomt!

Tobias Krans

Om artikeln

Publicerad: 2021-11-11 14:00
Kategori: Insändare
Taggar: Alternativa bränslen Insändare Miljö