Morell (SD) motionerar om sanktionsavgift istället för böter för manipulerade lastbilar

Thomas Morell (SD) kräver i en motion att poliser som ertappar utlandsregistrerade lastbilar med att ha manipulerat färdskrivaren och/eller AdBlue-systemet ska ha möjlighet att utfärda sanktionsavgift istället för, som idag, böter. Dagens system leder ofta till rättegångar och risken är stor att åkeriägaren frias om han i rätten förnekar kännedom om att fordonet har manipulerats.

Helsingborgs tingsrätt meddelade nyligen att man frikänner en polsk åkeriägare trots att dennes dragbil hade manipulerad färdskrivare och dessutom en så kallad AdBlue-killer. Åklagaren hade å sin sida yrkat på företagsbot om totalt 175 000 kronor.

Åkeriägaren förnekade all kännedom om de olagliga manipulationsutrustningarna och tingsrätten kunde inte bevisa det motsatta och friade därför åkeriägaren.

Åklagaren valde att inte överklaga domen, något som fick Thomas Morell att sätta sig ner och formulera motionen.
– Det här får dramatiska följder eftersom varenda åkeriägare i Europa kommer att hävda att de saknar kännedom om eventuellt fusk på sina fordon. Hela lagstiftningen kring både AdBlue och färdskrivare blir i ett slag fullständigt tandlös. Återigen får den seriösa åkerinäringen en negativ konkurrenssituation, skriver Morell i sin motion.

Thomas Morells uppfattning är att ersätta böter med sanktionsavgift när ett fordon visar sig vara manipulerat på något sätt.
– Med sanktionsavgifter blir det istället åkeriet som ska bevisa att de gjort vad som på dem ankommer för att förhindra brott. Syftet med lagstiftningen är att säkerställa en god miljö och att förarna inte kör för länge utan vila. Det får inte vara så enkelt att kringgå detta, att det räcker med att neka till ansvar, menar Thomas Morell.

Foto Jimmy Ståhl

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2018-10-25 08:49
Kategori: Nyheter
Taggar: Manipulation Thomas Morell trafikutskottet Transportfusk