Chaufför som greps för andra gången var drogad - igen

I maj 2016 körde en drogad, holländsk chaufför mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt jagade polisen honom med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör. Han greps igen, förhördes och släpptes på nytt.
Nu visar det sig att han även vid det senaste gripandet var drogad.

Den kvinnliga personbilisten som hade oturen att komma i vägen för den drogade chauffören bröt bland annat översta kotan i nacken, bäckenbenet, tolv revben och en arm. Hundra sidor sjukhusjournal, fruktansvärd smärta, lång rehabilitering och en frustration över våra rättsvårdande instansers misslyckande är exempel på det kvinnan har tvingats genomlida efter olyckan, rapporterade Helsingborgs Dagblad i höstas.

Förutom att lastbilschauffören var drogad, hade han dessutom systematiskt brutit mot kör- och vilotiderna. Före olyckan hade han till exempel kört i 16 timmar, därefter åkt färja för att sedan fortsätta norrut i Sverige. När han kom till Helsingborg, tog färden slut. Mot den lilla personbilen.

I mitten av januari i år, fick trafikpolisen i Helsingborg syn på chauffören och grep honom. Det kompletterande förhöret kunde hållas och den här gången såg man också till att ta hand om mannens körkort. Det togs även ett nytt drogtest på honom.

Efter det senaste förhöret försattes chauffören återigen på fri fot.

Åklagare Magnus Larsson i Helsingborg, hade jouren när den holländske föraren togs in i januari. Då sade han till Proffs att det kom att bli tingsrättens sak att få chauffören delgiven när och om det blir dags för rättegång.

Larsson förklarade även att mannen vid det senaste förhöret hade uppgivit adressuppgifter som tidigare inte varit kända och att ”personen kör regelbundet på Sverige”.  Det sistnämnda finns det ju all anledning att fundera över då mannens körkort omhändertogs och att han därför inte alls får lov att köra lastbil.

Nyligen kom så provsvaret på drogtestet som togs i januari. Det visar att han även den gången var drogad.

Vi tar kontakt med förundersökningsledare Marie Thor. Vad händer nu?
- Det lär nog bli så att åklagaren beslutar om förundersökningsbegränsning, förklarar hon och syftar på att föraren återigen konstaterats ha varit drogad.
- Att provsvaret visade att chauffören hade kokain i blodet är inget som påverkar straffvärdet, tillägger hon. Nu kommer åtal att väckas för de grova brott som han misstänks för.

Som åklagare Magnus Larsson tidigare sagt till Proffs, blir det alltså nu tingsrättens sak att delge mannen. Något som Marie Thor tror är lättare sagt än gjort.
- Det telefonnummer som jag har till honom är inte längre i bruk.

Då det handlar om grova brott, tror Marie Thor att man kommer lägga ner ganska stora resurser på att söka upp vederbörande.

För svenskt vidkommande lär vi sannolikt inte riskera att stöta på chauffören längs vägarna.
- Han har en spärrtid på sitt körkort i Sverige och får alltså inte köra här, avrundar Marie Thor.


Läs även

Efterlyst chaufför greps av trafikpolisen

Om artikeln

Publicerad: Måndag 6 Mars 2017, kl 15:40
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Drograttfylla, Helsingborg, Rättsfall, Trafikolycka, Trafikpolisen

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant