Vilotidsbok

Listar alla artiklar taggade med: Vilotidsbok

Transportstyrelsen om ”eget gods”

”Vi välkomnar en rättslig prövning”

Går det att leverera mat hemkört som ”eget gods”? Att köra yrkesmässigt utan trafiktillstånd är olaglig yrkesmässig trafik och om vilotidsboken saknas eller är felaktigt ifylld, kan såväl föraren som företaget/trafikansvarig få böter. Vad säger Transportstyrelsen om vad som räknas som transport av ”eget gods”? Vi återvänder till budfirmorna som levererar hemkört.

Vem vill köpa ”begagnad” mat?

Två budbilsföretag med två olika upplägg figurerar emellanåt i polisens kontroller när de blir rapporterade. Det ena företaget använder trafiktillstånd, men har uppenbarligen inte full kontroll över om fordonen faktiskt körs på trafiktillståndet och om föraren har en vilotidsbok. Det andra företaget har inget trafiktillstånd och vilotidsboken lyser med sin frånvaro. De hänvisar till eget gods. Hur långt kan man tänja begreppet ”eget gods”?

Foodora etablerar innovativ matbutik i Jönköping

Foodora market har på kort tid har blivit en nationell dagligvarukedja. Butikerna är helt nya i sitt slag och är en hybrid mellan det digitala och fysiska. Dagligvarubutikerna är placerade på strategiska centrala platser så att så många som möjligt av de boende i området kan handla mat med snabb hemleverans inom några minuter. Q-handelsbolaget tar genom sina butiker runt om i Sverige ett starkare grepp om fler orter.

Brister bland budfirmor som levererar hemkört

Idag är det lätt att, åtminstone i våra städer, få pizzan, burgaren eller annan mat levererad ända fram till dörren. Det är emellertid inte lika lätt att utröna huruvida företaget som kör hem maten behöver ha trafiktillstånd och vilotidsbok eller kanske inte någotdera. Och vem är det mottagaren betalar – pizzerian, budfirman eller budfirmans förare? Vi sätter fokus på två företag som levererar mat, men som har helt olika upplägg.

Ännu en lätt lastbil med många fel

Torsdagen den 23 april var det återigen en lätt lastbil (3,5 ton) som inte tålde att granskas av yrkestrafikgruppen i Västmanland. Bristerna fanns inom flera områden och ledde även till rapportering av arbetsgivaren. Men, det är inte bara lätta lastbilar som är för tunga.

Kunskapsbrister bland nya förare av lättlastare

I pandemins kölvatten ökar behovet av transporter med mindre fordon såsom lättlastare. Det är lätt att hitta förare då det endast krävs en B-behörighet. När fordonen används i yrkesmässig trafik, tillkommer emellertid krav som den vanlige personbilsföraren inte alltid känner till. Ett sådant krav är kör- och vilotidsboken.

10 av 20 lättlastare klarade inte kontrollen

Transporter utförda med 3,5-tonsfordon, så kallade lättlastare, fortsätter att framstå som något av ”vilda västern” präglat av okunskap, arrogans gentemot gällande regelverk och inte sällan en ”går det så går det-mentalitet”. Bristerna är oftast förknippade med påtagliga säkerhetsrisker. Transportörer som följer regelverken hamnar oförtjänta i skuggan av dem som inte gör det.