Rättssäkerhet

Listar alla artiklar taggade med: Rättssäkerhet

”Domstolarna ska vara trygga miljöer för brottsoffer och vittnen”

Under några dagar i följd i Södertälje har vi inom Brottsofferjouren Sverige (BOJ) tillsammans med våra lokala jourer haft ett starkt fokus på brottsofferfrågor, bland annat i formen av en riksstämma i anslutning till vilken vi också fått lyssna till många intressanta föreläsare och debattdeltagare. Siktet har varit inställt på att vi i bästa samverkan ska kunna ge ett förstärkt medmänskligt stöd till alla anhöriga, brottsoffer och vittnen som behöver ett sådant. Vi vet att stödet betyder mycket i den utsatta situation som många personer som på olika sätt drabbas av brott hamnar i.

Morell (SD): Olika inför lagen ”inte acceptabelt”

Bilinspektör Roger Ogemar lyfter i sin debattartikel av den 8 mars, olikheten inför lagen mellan svenska och utländska förare som begår brott i Sverige. Så snart det handlar om exempelvis dagsböter eller penningböter, läggs ärenden ner om den misstänkte har en adress utanför Sverige. Thomas Morell (SD) reagerar på Ogemars artikel och delar här med sig av sina tankar kring den.
VBG onspot

Tingsrätten ogiltigförklarar böter efter Tachospeed-analys

Polisens nyinköpta analysverktyg, Tachospeed, har under en tid använts av trafikpoliser och bilinspektörer som fått instruktörsutbildning på verktyget. Att Tachospeed, i den version som initialt levererades till polisen, har väckt frågor inom trafikpolisen har Proffs tidigare skrivit om. Nu har tingsrätten i Uppsala slagit fast att Tachospeed i ett specifikt fall inte har varit tillräckligt tillförlitligt.
Hultsteins

Polisen kritisk mot nytt analysverktyg: ”Skriv inte under kör- och vilotidsböter”

Från allt fler håll inom trafikpolisen höjs röster om det nya analysverktyget Tachospeed. Systemet som ska ersätta det förra, Octet. Opålitligt och därmed rättsosäkert, är slutsatsen som trafikpolis Finn Edlund i Gävleborg drar.
Mabi_2020-02

Legitimation är viktigt – utom i domstolarna

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.

Hultsteins

Bjarne Ringström, gästkrönikör:

Min klient fälldes för fortkörning trots polismiss

Jag brinner för rättvisa för dem som arbetar på vägen och jag vill berätta om ett av mina senaste fall då en chaufför som anklagats för fortkörning under kökörning i Göteborg, tog kontakt med mig.

VBG onspot

Sverige tar alla priser i olympiad för inkompetens

Åkare Åkesson sitter på sin kammare och tittar ut över det samhälle som uppenbarligen saknar en politisk styrning med förmåga att hantera de problem landet står inför.
Fanns det en olympiad i flathet och inkompetens skulle Sverige inta samtliga pallplatser utan konkurrens! Föga smickrande för ett land som i årtionden varit ett föregångsland på många områden.

Hultsteins

Alhem: Då är bevisprovokation okej!

När jag skriver denna krönika märker jag genom fönsterrutan ut mot trånga Köpenhamnsvägen i Malmö hur en del bilar far förbi helt utan minsta hänsynstagande till att högsta tillåtna hastighet är 40 km/h. Hindrande gupp och polis saknas.
Den som blir misstänkt för ett trafikbrott eller till exempel stöld är rättssäkerhetsmässigt bättre tillgodosedd än den som misstänks för mord. Vad menar jag nu, tänker säkert många. Jag ska förklara.

VBG onspot

Är likställdhet viktigare i vissa fall?

Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).

Mabi_2020-02

Transportstyrelsen ett hot mot rättssäkerheten!

Transportstyrelsen har verkligen fått upp ångan när det gäller sanktionsavgifter.
De har fullt upp med att skicka ut sina utredningar till åkerier som de tycker slarvar med sin verksamhet. Nåja, det finns säkert åkerier som inte har rent mjöl i påsen, så är det säkert.

Mabi_2020-02