Brittisk rattfull chaufför fick fängelse i sex månader Den brittiske lastbilschauffören körde rattfull och fick fängelse i sex månader, men överklagade domen.
Årets hittills dyraste hastighetsöverträdelse? Bilinspektör Jonas Nordin och trafikpolis Kenneth Källqvist befinner sig körandes på E18 genom Västerås i 80 km/h när en estländsk dragbil med tanktrailer skyltad med ADR kör om både dem och även andra lastbilar. De stoppar ekipaget vid Västerledsmotet och föraren och tillika åkeriet kommer antagligen att ångra den omkörningen.
Samskip köper 90 Mercedes-Benz Actros V Med start den 10 maj påbörjas leveransen av 90 stycken Mercedes-Benz Actros V till det globala fraktbolaget Samskip Multimodal som ska användas i Samskips nationella fjärrtrafik i Sverige. Leveransen pågår under maj och juni månad 2022. Det är den största leverans som någonsin gjorts i Sverige av Mercedes-Benz lastbilar.
PostNord: ”Polisens protokoll säger inte att fordonet ska hindras från fortsatt färd” En dragbil som drar en Postnordtrailer klampas i väntan på att sanktionsavgiften för en otillåten ordinarie veckovila i hytten ska betalas. När klampen efter 36 timmar låses upp, avviker fordonet från platsen. Postnord hävdar att det i ”polisens protokoll över vägkontrollen ifråga inte framgår att det här fordonet ska hindras för fortsatt färd.” Information vi inhämtar från kontrollerande myndighet beskriver en annan uppfattning och säger att ”man måste läsa regelverket för både sanktionsavgifter och om hindrande av fortsatt färd”.
Klampar, böter och sanktionsavgift i Eskilstuna Yrkestrafikgrupperna fortsätter att prestera och öka antalet kontroller trots att bemanningen inte ökar i samma takt. Här delar Eskilstunas yrkestrafikgrupp med sig av några händelser mellan den 12-13 april som landar i såväl sanktionsavgifter som klampning.
Eskilstuna yrkestrafikgrupp på besök i Luleå ”Vi tar flera tips med oss hem” Mellan den 4-6 april befinner sig tre bilinspektörer och en trafikpolis från Eskilstunas yrkestrafikgrupp samt en bilinspektör från Nyköping på besök hos yrkestrafikgruppen i Luleå. Besöket handlar om erfarenhetsutbyte och man arbetar tre pass. Även Eskilstunagruppen får använda sina klampar.
Cabotagerapporter under 2021 Trots att yrkestrafikgrupperna behöver vara fler, hinner de med en hel del otillåtna cabotageärenden. Dessa ärenden tar ofta mycket tid i anspråk. Det kan bli frågan om klampning och väntan innan sanktionsavgifter betalas in och inte minst verbala diskussioner när åkerierna protesterar mot besluten.
Efter sex år – ärendet mot Lars Prim läggs ner Under en kort tid stoppas flera ekipage både i Norge och Sverige tillhörandes lettiska Lars Prim. I fordonen påträffas manipulationsutrustning. I Sverige inleds en förundersökning som tar lång tid. Stämningsansökan lämnas inte in förrän 2020 och delgivningen kantas av tidskonsumerande problem. Den 31 mars i år läggs ärendet ner.
Bilinspektören: Att ljuga ska inte löna sig Hur skickliga kontrollanterna än är på att upptäcka körning med dubbla förarkort, måste bevisningen uppfylla vissa kriterier för att hålla juridiskt. Det kan emellanåt leda till att den som ljuger belönas medan den ärlige får betala. Så ska det inte vara tycker de bilinspektörer vi talat med. ”Fusk och kriminalitet på vägarna måste mötas med samhällets fulla kraft”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Dubbla förarkort blev 220 000 kronor i sanktionsavgift Först ser inte chauffören bilinspektören som står ute på vägen för att vinka in ekipaget. Sedan framkommer att fordonet körs med två förarkort varav det ena tillhör en person med b-behörighet. Och hur långa sträckor är det trovärdigt att hävda att man kör med personbil för att göra ett förarbyte?