Brist på batterimetaller hotar energiomställningen Kraftigt fallande priser på kritiska metaller är ett hot mot energiomställningen, enligt International Energy Agency.
Kustbevakningen: Ökad uppmärksamhet på litiumjonbatterier De farligt godsinspektörer som har till uppgift att bland annat upptäcka felaktiga farligt godstransporter, är personal som lyder under Kustbevakningen. Det var också dessa inspektörer som tidigt uppmärksammade sin arbetsgivare på det eskalerande problemet med felaktiga transporter av litiumjonbatterier. Kustbevakningen har ökad uppmärksamhet på problemet och står också i kontakt med MSB som har särskilda uppgifter avseende transporter på land samt har ett samordnande ansvar.
Olagliga transporter av litiumjonbatterier lyfts i riksdagen Kustbevakningen i södra Sverige har under det senaste halvåret och framför allt under de senaste arbetspassen upplevt stora problem med begagnade litiumjonbatterier från elbilar som kommer från Norge och ska till Östeuropa. Thomas Morell (SD) har följt artiklarna i Proffs och ställer nu i en interpellation till försvarsminister Pål Jonson (M) frågan vad han tänker göra för att "påskynda nödvändiga åtgärder".
Naturvårdsverket förklarar om litiumjonbatterier De som transporterar litiumjonbatterier behöver inhämta en stor mängd information för att kunna göra det på ett säkert och inte minst lagligt sätt. Att det brister på den fronten har blivit uppenbart varför fokus på dessa transporter behövs i hopp om att det inte ska ske någon tragisk olycka.
MSB om transporter av litiumjonbatterier: ”Vi överväger åtgärder” Kustbevakningen har varnat för det ökande antalet olagliga transporterna av begagnade litiumjonbatterier. De har även informerat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) om att detta är ett snabbt eskalerande problem, men kommer MSB att agera? Svaret är ja, man överväger åtgärder.
Olagliga transporter av litiumjonbatterier oroar Kustbevakningen i södra Sverige har under det senaste halvåret och framför allt under de senaste arbetspassen upplevt stora problem med begagnade litiumjonbatterier från elbilar som kommer från Norge och ska till Östeuropa. En bakomliggande orsak till de många batterierna kan vara att de norska elfordonen nu blivit så gamla att de måste bytas ut. Transporterna utgör en fara på såväl vägarna som ombord på färjorna.
Stor våg av uttjänta fordonsbatterier förväntas 2030 Antalet elfordon ökar snabbt i Norden. I en rapport för Nordiska ministerrådet har IVL Svenska Miljöinstitutet studerat vad som händer med batterierna när de är uttjänta och vilka mängder som är att vänta framöver. Elbilsflottan beräknas växa från en halv miljon förra året till fyra miljoner år 2030.