Koldioxidutsläpp

Listar alla artiklar taggade med: Koldioxidutsläpp

Stora transportörer ger tummen upp för vätgasdrift

I Sverige har elektrifiering av transporter lyfts fram, men i Storbritannien lyfts ny forskning fram som har visat att det finns ett "betydligt intresse" bland stora operatörer för vätgaslastbilar och vissa bekräftar att de gärna skulle betala mer på kort sikt för att testa ett litet antal bränslecellslastbilar.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030 enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5-gradersmål.

FordonsGas Sverige expanderar med biogasstation i Vetlanda

Tankstationen med biogas i Vetlanda är nu invigd och med den nya tankstationen kan Jönköpings län säkerställa en mycket god leveranskapacitet av biogas i regionen. Något som är en förutsättning för att klara biogasöverenskommelsen som samtliga kommuner i Jönköpings län ingått. Nu kan all kollektivtrafik och länsbussar samt företag och privat bilister enkelt få tillgång till biogas med FordonsGas 8 stationer i länet.

Scania Danmark levererar första LBG-lastbilen till Frode Laursen

Frode Laursen A/S i Vitten norr om Aarhus, kan nu skryta med att vara det första danska åkeriet som satt in en ny Scanialastbil som körs på flytande biogas. Den nya Scania R 410 är istället för en traditionell dieselmotor, utrustad med en gasmotor som kan minska koldioxidutsläppen betydligt.

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.