Scania Danmark levererar första LBG-lastbilen till Frode Laursen

Frode Laursen A/S i Vitten norr om Aarhus, kan nu skryta med att vara det första danska åkeriet som satt in en ny Scanialastbil som körs på flytande biogas. Den nya Scania R 410 är istället för en traditionell dieselmotor, utrustad med en gasmotor som kan minska koldioxidutsläppen betydligt.

Frode Laursen är en stor dansk transport-, lager- samt logistikverksamhet verksam i hela Norden. Verksamheten disponerar dagligen över 1 000 lastbilar vara 750 är deras egna. Nyligen sattes den första biogaslastbilen (LBG) in i drift.

Inköpschef Jan Skov på Frode Lursen.
– Som logistikföretag vet vi att vi bidrar till miljöpåverkan särskilt genom koldioxidutsläpp. En hållbar miljö är viktig för oss och en del av vår affärsfilosofi och med den nya LBG-Scanian tar vi ytterligare ett steg i en hållbar riktning, säger han.

De har tidigare investerat i fordon som körs på biodiesel och naturgas, men detta är alltså första gången de använder ett fordon som helt körs på LBG (Liquified Bio Gas) som kan ge upp till 100 procent koldioxidreduktion.

Den nya Scania R 410 skiljer sig från en traditionell diesellastbil genom att motorn är konverterad till gasdrift vad berör tändstift och ett annat bränsleinsprutningssystem samt att bränsletanken ersatts av en trycktank som kan hålla extremt låg temperatur.

I övrigt är lastbilen precis som de traditionella fordonen med 410 hk beträffande prestation, lastförmåga och köregenskaper. Räckvidden vid körning på flytande gas är cirka 110 mil per tankning

VBG onspot

Frode Laursen har stora förväntningar på omställningen till mer hållbara lastbilstransporter, men för att det ska slå riktigt igenom, krävs även att exempelvis infrastrukturen byggs ut, fastslår Jan Skov som vill se många fler tankstationer för flytande gas.

Det första fordonet har satts in i Stockholmsområdet där den kör för kaffegrossisten Arvid Nordquist. Frode Laursen planerar att sätt in ytterligare gasbilar i Tyskland och Sverige.
– Om vi får möjlighet att tanka flytande biogas även i Danmark, öppnar det för att sätta infler nya fordon av detta slag för långkörningar mellan exempelvis Sverige och Tyskland där det redan finns möjlighet att tanka flytande gas, avrundar Jan Skov.

VBG onspot


Om artikeln

Publicerad: 2020-02-03 10:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Frode Laursen Koldioxidutsläpp LBG Scania