FTEU

Listar alla artiklar taggade med: FTEU

Belgien vill att EU tar tag i ”enorm ökning” av förartillstånd

Tidningen Proffs har allt sedan år 2018 rapporterat om förartillstånd och hur det frikostiga utfärdandet av sådana kan påverka ”EU-åkeriernas” möjlighet att rekrytera inhemsk personal negativt. Från politiskt håll höjde man förvisso på ögonbrynen och många förvånades över att en del länder i unionen tog in mängder med förare från tredjeland för att bemanna sina lastbilar. Inte mycket har hänt genom åren. Men nu tycks åtminstone Belgien ha tröttnat.

228 000 från tredjeland kör internationell godstrafik inom EU

Polen fortsätter att med högt tempo utfärda förartillstånd till tredjelandsmedborgare. Den siste december 2020 fanns hela 103 154 stycken giltiga tillstånd i omlopp.
Det totala antalet giltiga förartillstånd i hela EU uppgick vid årsskiftet till drygt 228 000.

89 000 från tredjeland har polska förartillstånd idag

Polen är fortsatt ”mästare” i att utfärda förartillstånd. Under år 2015 utfärdade man nästan 21 000. Förra året skickade man ut 73 694 och man slår därmed föregående års rekordsiffror. Drygt 89 000 giltiga, polska förartillstånd finns i skrivande stund i omlopp, allt enligt den polska myndighetens egna uppgifter till tidningen Proffs.

Polen fortsatt ”Europamästare” i att utfärda förartillstånd

Polen har i flera år varit ”Europamästare” i att utfärda förartillstånd. Enligt vad tidningen Proffs erfar, lär de få behålla den titeln vid det här årets slut, även om det nu ser ut som att kurvan åtminstone planar ut. Detta enligt siffror som Proffs fått från den polska transportmyndigheten idag.

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Nytt all-time high för förartillstånd:

133 657 från tredjeland fick tillstånd att köra internationell godstrafik i EU i fjol

Pilen pekar brant uppåt vad gäller antalet utfärdade förartillstånd. Fyra länder utmärker sig då de tillsammans står för närmare 90 procent av samtliga tillstånd som utfärdades av EU:s medlemsstater 2018. Polen, Litauen, Slovenien och Spanien delade sammanlagt ut 119 162 tillstånd av de totala 133 657 i EU. Även om Polen ”leder” antalsmässigt, så står Kroatien för den procentuellt största ökningen. Litauen är ett land ”på uppgång” som i fjol utfärdade totalt 24 428 förartillstånd.

Polen tar in allt fler chaufförer från tredjeland

Under 2017 utfärdade de polska myndigheterna rekordmånga förartillstånd, 65 192 stycken närmare bestämt. Under 2018 tangerade man sitt eget rekord då man öppnade upp för ännu fler tredjelandsmedborgare att köra internationella transporter inom EU.

Lundgren om kommissionärens svar gällande förartillstånd: ”Man tar sig för pannan”

Under 2017 fick 108 233 förare från länder utanför EU förartillstånd utfärdade i något av unionens medlemsländer. Därefter kan dessa helt lagligt ta anställning i ett åkeri med bas i EU för att köra internationell godstrafik här. Hela 60 procent av de utfärdade förartillstånden hade polsk myndighetsstämpel, vilket upprörde flertalet politiker, däribland sverigedemokraten och tillika EU-parlamentarikern Peter Lundgren. Han skickade omgående frågor till EU-kommissionären Violeta Bulc – och nu har Lundgren fått svar. Eller åtminstone ett brev från Bulc.

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.

Polska förartillstånd upp 40 procent – på 11 månader

Svårigheterna med att få folk att söka sig till jobbet som yrkesförare är påtagligt inte endast i Sverige. I hela Europa, faktiskt på de allra flesta håll globalt, har man samma problem. I Polen verkar man ha löst problemet, åtminstone delvis, genom att bjuda in tredjelandsmedborgare som vill köra lastbil i Europa. Vid förra årets slut fanns 46 138 giltiga, polska tillstånd i omlopp. I början av november var siffran 65 337 vilket motsvarar en drygt 40-procentig ökning hittills i år.