Proffs har redan nu tagit del av EU-kommissionens lagförslag i sin helhet. Här berättar vi om de viktigaste punkterna, kryddat med kommentarer från Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD).

Listar alla artiklar taggade med: EU
Proffs har redan nu tagit del av EU-kommissionens lagförslag i sin helhet. Här berättar vi om de viktigaste punkterna, kryddat med kommentarer från Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD).
När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.
Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.
Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.
De europeiska lastbilstillverkarnas intresseorganisation European Automobile Manufacturers Association, ACEA, i Bryssel kräver nu åtgärder för att förhindra manipulerade utsläpp. Bakgrunden är att det dykt upp en rad tillbehör på marknaden som gör det möjligt att gå förbi SCR-systemen på Euro 6-certifierade fordon. Uteblir AdBluetillförseln blir det ingen minskning av NOx-utsläppen.
Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.
I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.
Minst var femte inrikestransport i Österrike utförs av en utländsk fraktare. Det leder till en uppskattad ekonomisk skada på cirka 500 miljoner Euro, drygt 5,1 miljarder svenska kronor, om året. Och dessutom hotar det runt 14 000 jobb i landet, räknade Österrikiska branschorganisationer nyligen fram.
Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.
Många för en daglig kamp för att komma tillrätta med de olagliga transporter som rullar på våra vägar. På EU-nivå har Sverige bland annat god draghjälp av Peter Lundgren (SD). Under den gångna veckan fick han igenom två viktiga förslag i EU-parlamentets omröstning i Strasbourg.