E4

Listar alla artiklar taggade med: E4

SVEN-ERIK ALHEM

Efter olyckan på E4:

”Det borde vara lättare att mista trafiktillståndet”

De allra flesta tunga transporter i landet sköts säkert på ett bra och professionellt sätt. Det finns många seriösa åkeriföretag liksom utmärkta yrkesförare. Likväl finns det anledning att känna oro. Det har inträffat många incidenter med tung trafik inblandad. Vi vet att en enda felmanöver från en förare av ett tungt fordon kan orsaka en olycka med mycket allvarliga följder.

Nordanstigs kommun: ”Trafikverket måste ta sitt ansvar”

Nordanstigs kommun inför parkeringsböter för alla fordon i Gnarp, men sätter hårt mot hårt mot Trafikverket som de anser har ansvaret för infrastrukturen med parkeringsplatser för yrkestrafiken. Kommunen har, med hänvisning till kör- och vilotidsreglerna, protesterat mot Trafikverkets planer på att endast ha två rastplaster med tio mil emellan i kommunen.

Varierande hastighetsbegränsningar utvärderas

Varierande hastighetsbegränsningar kommer att testas för att förbättra framkomligheten på en motorvägssträcka vid Södertälje. Forskare från VTI och Linköpings universitet (LiU) har deltagit i framtagandet av den styralgoritm som används och kommer att utvärdera effekterna.

Polisen om E4-stoppet: ”Det finns lagstöd för snabb bärgning”

En del läsare hörde av sig till Proffs efter att ha läst om det polska ekipaget som kört slut på diesel och som därefter blockerade trafiken på E4 vid Ljungby i flera timmar. ”Orimligt”, ”obegripligt” och ”så kan det väl inte få lov att vara?” var några av kommentarerna. På Facebook var kommentarerna stundtals hårda: ”Hur svårt ska de vara, dra bort skiten å klampa den tills pengarna har kommit.”, lyder en av dem.

Slut på bränslet stängde E4 i tre timmar

Ett polskt trailerekipage får bränslestopp på E4 vid Ljungby. Det leder till över tre timmars köande för andra trafikanter. Frågan vi ställer till Trafikverket, är om det är rimligt att en så viktig pulsåder i vägnätet, kan tillåtas blockeras i så lång tid.

Bengt förlorade båda benen i den svåra olyckan

Det har bara gått elva dygn sedan den svåra olyckan den 22 juli, då Bengt Elgander, chaufför hos Tommy Nordberghs åkeri i Ängelholm, tack vare rådiga medmänniskor och skicklig räddningspersonal, fick behålla livet. Ödet bestämmer sig dock för att beröva honom båda benen och helt plötsligt har han och familjens liv tagit en helt ny vändning.

Niklas agerande kan ha räddat liv

Klockan är strax innan midnatt natten till 22 juli och Niklas Jansson är på väg söderut på E4 då olyckan sker och han möter olycksfordonet som kom studsandes mot honom i mitten av vägbanan. Niklas agerande kan ha räddat livet på föraren.

Mats skyddade brinnande fordon med sin långtradare

En Audi börjar plötsligt brinna under fredagsförmiddagen på E4, södergående, cirka en mil norr om Norrköping. För att skydda den drabbade personbilisten, väljer chauffören Mats Gunnarsson från Falkenberg, att ställa sitt Haanpaa-ekipage tvärs över den ena körbanan.

Vansinneskörningar gav inga straff

Straffrättskipningen sägs ha flera syften. Ett är att verka avskräckande från att begå brott. Den som har syndat ska inte förledas att göra det igen. Och står man till äventyrs i begrepp att överväga kliva över tröskeln till vad lagen tillåter ska varningsfingret genast synas för ens inre. Vi vet alla att systemet inte är särskilt väl fungerande.

Väjde för skräp

Fyra långtradare i seriekrock på E4

Vid lunchtid tisdag den 21 maj krockade fyra långtradare på E4 strax söder om Jönköping. Polisens teori är att den första lastbilen väjde för skräp på vägbanan samtidigt som han bromsade.