Drivmedel

Listar alla artiklar taggade med: Drivmedel

20-årigt avtal med Sveriges Åkeriföretag förlängs i förtid

Sveriges Åkeriföretag och Circle K har valt att förlänga det mångåriga samarbetsavtalet trots att avtalet går ut först 2022. Tillsammans har de båda parterna arbetat målmedvetet för att säkra långsiktigt hållbara transporter i Sverige, där samarbetet med Circle K är fortsatt viktig för den omställning som medlemmarna i Sveriges Åkeriföretag står inför.

Lagrådsremiss

Reduktionsplikt för fossila bränslen nära

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss om reduktionsplikt, som innebär krav på drivmedelsleverantörer att blanda in fossilfria bränslen i bensin och diesel. Enligt förslaget ska inblandningen öka successivt fram till 2030.

Miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag

Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklarationen vara på plats på macken, men den kan klistras upp redan i juni så snart Energimyndigheten hunnit granska bränslebolagens rapportering av försäljningen år 2020. Gröna Bilister hoppas att många bolag är tidigt ute.

Preem Sveriges grönaste varumärke inom drivmedel

I den årliga undersökningen ”Sveriges grönaste varumärke” får svenska folket rösta om vilka varumärken de anser vara grönast. Preem intar förstaplatsen när drivmedelsbranschen för första gången ingår i undersökningen.

Regeringen tillför 120 miljoner för biogasstöd

Regeringen har i årets vårändringsbudget föreslagit ett stöd på 120 miljoner kronor till produktionen av biogas avsedd för transportsektorn. Målsättningen är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och vara ledande i det globala arbetet. Takten i klimatarbetet behöver därför öka. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Preem lägger korten på bordet om den HVO de producerar

För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara, måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar diesel HVO som ofta tillverkas av palmoljebaserade produkter vilket enligt EU ökar risken för regnskogsskövling i Sydostasien. Preem lägger nu palmoljekorten på bordet.

EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte

I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder och strider mot EUF-fördraget. Sveriges regering backar nu: den vill inte längre att ursprungslandet ska anges vid pump, utan endast på drivmedelsbolagets webbplats.

Samhällsbarometern: ”Dieselfordon borta år 2050”

Framtidstron på dieseldrivna fordon är låg och de kan vara näst intill utdöda år 2050. Drygt åtta av tio svenskar tror på en fossilfri fordonsflotta innan 2050. Endast två procent tror att våra transportmedel kommer att drivas av diesel i framtiden.

PFAD motas bort som råvara i förnybar diesel

Efter att ha samlat stöd hos alliansen och vänsterpartiet, har övergångsregeringen den 15 november klubbat igenom en förordning som innebär att PFAD från den 1 juli 2019, inte längre kommer att klassas som restprodukt. Därmed kommer PFAD under en tid att stängas ute från den svenska drivmedelsmarknaden. PFAD är en förkortning för Palm Fatty Acid Distillate och är en biprodukt vid palmoljetillverkning.

Drivmedel ska klimatdeklareras vid pump

Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump från och med 2019. Sverige kommer att bli först i världen med en sådan konsumentinformation.