Drivmedel

Listar alla artiklar taggade med: Drivmedel

Miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag

Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklarationen vara på plats på macken, men den kan klistras upp redan i juni så snart Energimyndigheten hunnit granska bränslebolagens rapportering av försäljningen år 2020. Gröna Bilister hoppas att många bolag är tidigt ute.
Gelins KGK

Preem Sveriges grönaste varumärke inom drivmedel

I den årliga undersökningen ”Sveriges grönaste varumärke” får svenska folket rösta om vilka varumärken de anser vara grönast. Preem intar förstaplatsen när drivmedelsbranschen för första gången ingår i undersökningen.
Prenumeration 2020-09

Regeringen tillför 120 miljoner för biogasstöd

Regeringen har i årets vårändringsbudget föreslagit ett stöd på 120 miljoner kronor till produktionen av biogas avsedd för transportsektorn. Målsättningen är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och vara ledande i det globala arbetet. Takten i klimatarbetet behöver därför öka. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Daf

Preem lägger korten på bordet om den HVO de producerar

För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara, måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar diesel HVO som ofta tillverkas av palmoljebaserade produkter vilket enligt EU ökar risken för regnskogsskövling i Sydostasien. Preem lägger nu palmoljekorten på bordet.
Gelins KGK

EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte

I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder och strider mot EUF-fördraget. Sveriges regering backar nu: den vill inte längre att ursprungslandet ska anges vid pump, utan endast på drivmedelsbolagets webbplats.
Daf

Samhällsbarometern: ”Dieselfordon borta år 2050”

Framtidstron på dieseldrivna fordon är låg och de kan vara näst intill utdöda år 2050. Drygt åtta av tio svenskar tror på en fossilfri fordonsflotta innan 2050. Endast två procent tror att våra transportmedel kommer att drivas av diesel i framtiden.
Daf

PFAD motas bort som råvara i förnybar diesel

Efter att ha samlat stöd hos alliansen och vänsterpartiet, har övergångsregeringen den 15 november klubbat igenom en förordning som innebär att PFAD från den 1 juli 2019, inte längre kommer att klassas som restprodukt. Därmed kommer PFAD under en tid att stängas ute från den svenska drivmedelsmarknaden. PFAD är en förkortning för Palm Fatty Acid Distillate och är en biprodukt vid palmoljetillverkning.
Hultsteins

Drivmedel ska klimatdeklareras vid pump

Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump från och med 2019. Sverige kommer att bli först i världen med en sådan konsumentinformation.
Gelins KGK

Gasum bygger stationsnät för ”tung” gas

Gas som drivmedel har den senaste tiden (återigen) legat på många lastbilstillverkares tungor. Men hur står det egentligen till med infrastrukturen vad gäller möjlighet att tanka dessa fordon?
En utbyggnad av tankstationer är på gång.

Axfood överger HVO – ”innehåller palmolja”

I en debattartikel gick Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij nyligen ut med att man slutar tanka HVO som innehåller palmolja och/eller PFAD i de egna fordonen. Externa transporter omfattas inte i detta första steg. I pressmeddelandet slår hon slår fast att HVO innehåller palmolja och storskalig produktion riskerar driva på skövling av regnskog och nu efterlyser man åtgärder som främjar produktion av hållbara biodrivmedel.

Daf